Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18.12.2006 r. w sprawie pobierania przez płatników podatku od spadków i darowizn
o przepisie
art./§
aktu prawnego
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
Na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2004 r. nr 142, poz. 1514, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób pobierania podatku przez płatników, w tym w szczególności czynności związane z poborem podatku, zakres pouczeń udzielanych podatnikom oraz treść rejestru podatku;
2) wzór deklaracji o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku oraz szczegółowy zakres danych w nim zawartych;
3) sposób sporządzania informacji o łącznej kwocie podatku należnego poszczególnym gminom.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn;
2) organie podatkowym - rozumie się przez to naczelnika urzędu skarbowego;
3) podatku - rozumie się przez to podatek od spadków i darowizn.
§ 3. Notariusze, jako płatnicy podatku od darowizny dokonywanej w formie aktu notarialnego albo zawartej w tej formie umowy nieodpłatnego zniesienia współwłasności lub ugody, określają w treści sporządzanych aktów notarialnych podstawę prawną pobrania podatku i sposób jego obliczenia, a gdy czynność jest zwolniona z podatku - zamieszczają podstawę prawną zwolnienia oraz w przypadku:
1) darowizny - określają przedmiot darowizny, jej wartość, grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego obdarowanego z darczyńcą;
2) nieodpłatnego zniesienia współwłasności - określają przedmiot czynności, wartość rzeczy lub prawa majątkowego w części przekraczającej wartość udziału we współwłasności przysługującego nabywcy przed jej zniesieniem, grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego zbywcę z nabywcą.
§ 4. 1. Rejestr podatku powinien zawierać następujące rubryki:
1) liczbę porządkową;
2) datę sporządzenia aktu notarialnego;
3) numer repertorium A;
4) datę wpisania do rejestru aktu notarialnego;
5) imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania podatnika;
6) identyfikator podatkowy NIP lub identyfikator podatkowy numer PESEL (jeżeli podatnik go posiada);
7) zwięzłe określenie treści czynności;
8) wartość przedmiotu czynności;
9) miejsce położenia nieruchomości stanowiącej przedmiot tej czynności (miejscowość, gmina, powiat, województwo);
10) grupę podatkową wynikającą z osobistego stosunku łączącego strony czynności;
11) kwotę pobranego podatku albo podstawę prawną jego niepobrania;
12) uwagi.
2. Płatnicy w rejestrze podatku:
1) dokonują podsumowania kwoty podatku pobranego w każdym miesiącu, za jaki dokonywane jest rozliczenie podatku z organem podatkowym;
2) odnotowują w rubryce "uwagi" kwotę podatku przekazanego na rachunek bankowy organu podatkowego, datę wpłaty i okres, którego wpłata dotyczy.
3. Rejestr podatku może być zastąpiony przez repertorium A, przewidziane przepisami o prowadzeniu ksiąg notarialnych oraz przekazywaniu na przechowanie dokumentów. Przepisy dotyczące rejestru stosuje się odpowiednio do repertorium zastępującego rejestr.
§ 5. 1. Deklaracja o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku zawiera następujące informacje:
1) miejsce i cel składania deklaracji;
2) dane płatnika;
3) adres siedziby kancelarii notarialnej;
4) dane dotyczące należności;
5) oświadczenie i podpis płatnika.
2. Wzór deklaracji o wysokości pobranego i wpłaconego przez płatnika podatku określa załącznik do rozporządzenia.
§ 6. Płatnicy ustnie pouczają podatników o:
1) skutkach przewidzianych w ustawie z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. nr 83, poz. 930, z późn. zm.) w razie podania nieprawdy lub zatajenia prawdy, przez co podatek narażony jest na uszczuplenie;
2) przysługującym organowi podatkowemu prawie do określenia, podwyższenia lub obniżenia wartości przedmiotu czynności prawnej;
3) ciążącym na podatniku obowiązku zapłaty podatku w przypadku określenia lub podwyższenia wartości przedmiotu czynności przez organ podatkowy.
§ 7. 1. Płatnicy sporządzają informację o łącznej kwocie pobranego podatku, należnego poszczególnym gminom, z uwzględnieniem zasad przekazywania wpływów z tego podatku określonych w art. 15 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. nr 203, poz. 1966, z 2005 r. nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. nr 141, poz. 1011 i nr 225, poz. 1635).
2. Informacja zawiera:
1) liczbę porządkową;
2) nazwę gminy, na której rachunek podatek ma zostać przekazany;
3) łączną kwotę podatku należnego poszczególnym gminom;
4) numery repertorium A, pod którymi wpisane są czynności, z tytułu których podatek jest należny poszczególnym gminom.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r.*)
_____________________
*) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów i Ministra Sprawiedliwości z dnia 3.08.2006 r. w sprawie sposobu pobierania przez notariuszy podatku od spadków i darowizn oraz wzoru deklaracji o wysokości podatku pobranego i wpłaconego przez notariuszy (Dz. U. z 2006 r. nr 143, poz. 1035).