Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26.10.2004 r. w sprawie informacji przekazywanych w celu wydania opinii o planowanej pomocy publicznej
o przepisie
art./§
aktu prawnego
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
Uwaga od redakcji:
Zmiany, które wchodzą w życie w wybranej wersji czasowej - zaznaczono kolorem
Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. nr 123, poz. 1291) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy zakres informacji niezbędnych do wydania opinii, o której mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, zwanej dalej "ustawą", oraz elementy, jakie powinien zawierać plan restrukturyzacyjny.
§ 2. 1. W przypadku wniosku o wydanie opinii dotyczącej projektu programu pomocowego, Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanemu dalej "Prezesem Urzędu", a w zakresie pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa, zwanemu dalej "ministrem", przekazuje się następujące informacje:
1) nazwę oraz adres podmiotu opracowującego projekt programu pomocowego;
2) nazwę projektowanego programu pomocowego;
3) podstawę prawną udzielania pomocy;
4) przeznaczenie pomocy;
5) wskazanie, czy projekt programu pomocowego dotyczy pomocy udzielanej w ramach wyłączeń grupowych - w takim przypadku należy przywołać właściwe rozporządzenie Komisji Europejskiej, zwanej dalej "Komisją", wydane na podstawie rozporządzenia nr 994/98 z dnia 7 maja 1998 r. dotyczącego stosowania art. 92 i 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa (Dz. Urz. WE L 142 z 14.05.1998);
6) formę udzielania pomocy oraz, gdy pomoc ma być udzielana w formie:
a) pożyczki lub kredytu - wskazanie wymaganego sposobu zabezpieczenia ich spłaty,
b) gwarancji lub poręczenia - informacje dotyczące pożyczki lub innej operacji finansowej objętej gwarancją lub poręczeniem, wymaganego zabezpieczenia, opłaty prowizyjnej;
7) szczegółowy opis zasad udzielania pomocy, w szczególności jej opodatkowania oraz sposobu rozłożenia w czasie jej udzielania;
8) wskazanie, czy pomoc będzie udzielana na podstawie aktu normatywnego, który uzależnia nabycie prawa do otrzymania pomocy wyłącznie od spełnienia przesłanek określonych w tym akcie, bez konieczności wydania decyzji lub zawarcia umowy, albo gdy wydawana decyzja będzie jedynie potwierdzać nabycie prawa - w takim przypadku należy wskazać warunki, które muszą być spełnione, aby pomoc była udzielona;
9) wielkość środków przewidzianych na udzielanie pomocy:
a) w ujęciu rocznym; w przypadku gdy projektowana wielkość środków nie jest określana w ujęciu rocznym, należy podać tę wielkość w odniesieniu do przyjętego okresu, oraz
b) w odniesieniu do całego okresu obowiązywania projektowanego programu pomocowego lub w odniesieniu do okresu, na jaki projektowany program pomocowy ma być zatwierdzony przez Komisję;
10) okres obowiązywania projektowanego programu pomocowego lub okres, na jaki projektowany program pomocowy ma być zatwierdzony przez Komisję, z podaniem dokładnej daty, od której i do której pomoc może być udzielana; w przypadku gdy okres ten ma być dłuższy niż sześć lat, należy wykazać, że jest to niezbędne do osiągnięcia celów programu pomocowego;
11) źródło pochodzenia pomocy - należy wskazać, czy są to środki budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego czy inne środki wraz z opisem źródła ich pochodzenia;
12) wskazanie, czy adresaci zamierzonej pomocy to mikroprzedsiębiorcy, mali czy średni przedsiębiorcy w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji nr 800/2008";
13) szacunkową liczbę adresatów zamierzonej pomocy;
14) określenie podmiotu lub podmiotów udzielających pomocy;
15) podregion, w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS) (Dz. U. nr 214, poz. 1573, z 2008 r. nr 215, poz. 1359 oraz z 2009 r. nr 202, poz. 1558), w jakim pomoc ma być udzielana;
16) wskazanie, czy pomoc może być udzielana łącznie z pomocą udzielaną w ramach innych programów pomocowych, pomocą indywidualną lub pomocą indywidualną na restrukturyzację na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym oraz wspólnotowym, w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą - w takim przypadku należy wskazać zasady sumowania pomocy;
17) wskazanie, czy w projekcie programu pomocowego przewidziano, że do czasu zatwierdzenia przez Komisję pomoc nie może być udzielona;
18) jeżeli do projektu programu pomocowego dołączono informacje, które nie powinny być udostępniane osobom trzecim oraz publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wskazanie tych informacji oraz określenie przyczyny ich niejawności;
19) w przypadku programu pomocowego wymagającego notyfikacji Komisji, informacje o wpływie pomocy na konkurencję, w tym opis rynków produktowych, na które pomoc może mieć znaczący wpływ, struktury i dynamiki tych rynków oraz informacje o wpływie na wymianę handlową między państwami członkowskimi, w tym informacje o skutkach handlowych przesunięcia obrotu handlowego i lokalizacji działalności gospodarczej - jeżeli przepisy prawa Unii Europejskiej mające zastosowanie do pomocy publicznej nie stanowią wyraźnej podstawy prawnej zatwierdzenia pomocy przez Komisję oraz jeżeli podanie informacji o wpływie pomocy na konkurencję oraz na wymianę handlową między państwami członkowskimi nie jest wymagane zgodnie z § 4.
2. W przypadku zmiany, o której mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 4, str. 3, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem Komisji", zatwierdzonego przez Komisję programu pomocowego, Prezesowi Urzędu, a w zakresie pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, ministrowi, dodatkowo przekazuje się następujące informacje:
1) numer programu pomocowego nadany przez Komisję;
2) datę zatwierdzenia programu pomocowego przez Komisję, z podaniem symbolu pisma przekazanego przez Komisję;
3) czas trwania zmienianego programu pomocowego;
4) opis planowanych zmian i uzasadnienie ich wprowadzenia.
§ 3. 1. W przypadku wniosku o wydanie opinii dotyczącej projektu pomocy indywidualnej oraz projektu pomocy indywidualnej na restrukturyzację, Prezesowi Urzędu, a w zakresie pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, ministrowi, przekazuje się następujące informacje:
1) nazwę, siedzibę oraz adres podmiotu udzielającego pomocy;
2) podstawę prawną udzielania pomocy;
3) przeznaczenie pomocy;
4) formę udzielania pomocy oraz, gdy pomoc ma być udzielana w formie:
a) pożyczki lub kredytu - wskazanie wymaganego sposobu zabezpieczenia ich spłaty,
b) gwarancji lub poręczenia - informacje dotyczące pożyczki lub innej operacji finansowej objętej gwarancją lub poręczeniem, wymaganego zabezpieczenia, opłaty prowizyjnej;
5) szczegółowy opis zasad udzielania pomocy, w szczególności jej opodatkowania;
6) w przypadku gdy pomoc ma być udzielona w ramach programu pomocowego zatwierdzonego przez Komisję i podlega notyfikacji na podstawie odrębnych przepisów lub decyzji Komisji:
a) nazwę programu pomocowego zatwierdzonego przez Komisję,
b) numer programu pomocowego nadany przez Komisję,
c) datę zatwierdzenia programu pomocowego przez Komisję;
7) opis przedsięwzięcia, na realizację którego ma być udzielona pomoc;
8) podregion, w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie wprowadzenia Nomenklatury Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NTS), w jakim pomoc ma być udzielona;
9) źródło pochodzenia pomocy - należy wskazać, czy są to środki budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego czy inne środki wraz z opisem źródła ich pochodzenia;
10) wartość pomocy jako ekwiwalent dotacji, obliczony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. nr 194, poz. 1983);
11) intensywność pomocy, jeżeli dla danego przeznaczenia została określona intensywność;
12) okres udzielania pomocy, a w przypadku gdy pomoc ma być przekazywana w częściach - terminy udzielenia każdej z nich;
13) nazwę (firmę) lub imię i nazwisko podmiotu ubiegającego się o pomoc;
14) adres siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu ubiegającego się o pomoc;
15) formę prawną podmiotu ubiegającego się o pomoc;
16) wskazanie, czy podmiot ubiegający się o pomoc znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej - w takim przypadku należy wskazać dane potwierdzające tę sytuację;
17) dane o pomocy publicznej otrzymanej przez podmiot ubiegający się o pomoc, wynikające z informacji składanej na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy;
18) wskazanie, czy podmiot ubiegający się o pomoc uzyskał w przeszłości pomoc, w stosunku do której Komisja wydała decyzję o obowiązku zwrotu pomocy;
19) wskazanie, czy podmiot ubiegający się o pomoc jest przedsiębiorcą publicznym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców (Dz. U. nr 191, poz. 1411 i nr 245, poz. 1775), oraz dane potwierdzające spełnienie przesłanek, o których mowa w tym przepisie;
20) klasę rodzaju działalności podmiotu ubiegającego się o pomoc określoną zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. nr 59, poz. 489);
21) wskazanie, czy podmiot ubiegający się o pomoc to mikroprzedsiębiorca, mały czy średni przedsiębiorca w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji nr 800/2008, oraz dane potwierdzające spełnienie przesłanek określonych w tym załączniku;
22) dane dotyczące działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot ubiegający się o pomoc, obejmujące:
a) przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów za ostatni rok obrotowy,
b) wielkość produkcji w ostatnim roku obrotowym w ujęciu ilościowym i wartościowym, z uwzględnieniem podstawowych grup produktów lub usług,
c) strukturę sprzedaży na rynek krajowy, rynek Unii Europejskiej oraz do Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
d) szacunkową wielkość, wyrażoną procentowo, udziału w rynku, na którym prowadzi działalność, według poszczególnych grup produktów lub usług - jeżeli jego udział w rynku przekracza 10%;
23) wykaz głównych konkurentów podmiotu ubiegającego się o pomoc, z podaniem ich nazwy (firmy) lub imienia i nazwiska oraz adresu siedziby lub miejsca zamieszkania;
24) informacje o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub Krajowego Rejestru Sądowego wraz z kopią aktualnego zaświadczenia lub odpisu;
25) informacje o sytuacji finansowej podmiotu ubiegającego się o pomoc wraz z kopią sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy, a w przypadku projektu pomocy indywidualnej na restrukturyzację lub pomocy na ratowanie - za ostatnie 3 lata obrotowe;
26) jeżeli do projektu pomocy indywidualnej lub projektu pomocy indywidualnej na restrukturyzację dołączono informacje, które nie powinny być udostępniane osobom trzecim oraz publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wskazanie tych informacji oraz określenie przyczyny ich niejawności;
27) w przypadku pomocy indywidualnej wymagającej indywidualnej notyfikacji Komisji, informacje o wpływie pomocy na konkurencję, w tym opis rynków produktowych, na które pomoc może mieć znaczący wpływ, struktury i dynamiki tych rynków oraz przybliżony udział podmiotu ubiegającego się o pomoc w tym rynku, oraz informacje o wpływie na wymianę handlową między państwami członkowskimi, w tym informacje o skutkach handlowych przesunięcia obrotu handlowego i lokalizacji działalności gospodarczej - jeżeli przepisy prawa Unii Europejskiej mające zastosowanie do pomocy publicznej nie stanowią wyraźnej podstawy prawnej zatwierdzenia pomocy przez Komisję oraz jeżeli podanie informacji o wpływie pomocy na konkurencję oraz na wymianę handlową między państwami członkowskimi nie jest wymagane zgodnie z § 4.
2. W przypadku zmiany, o której mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia Komisji, zatwierdzonej przez Komisję pomocy indywidualnej lub pomocy indywidualnej na restrukturyzację, Prezesowi Urzędu, a w zakresie pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, ministrowi, dodatkowo przekazuje się następujące informacje:
1) numer pomocy nadany przez Komisję;
2) datę zatwierdzenia pomocy przez Komisję, z podaniem symbolu pisma przekazanego przez Komisję;
3) opis planowanych zmian i uzasadnienie ich wprowadzenia.
§ 4. 1. Oprócz informacji, o których mowa w § 2 i 3, Prezesowi Urzędu przekazuje się informacje określone:
1) w załączniku nr 1 do rozporządzenia - w przypadku pomocy horyzontalnej inwestycyjnej i na zatrudnienie dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz pomocy na usługi doradcze dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz udział małych i średnich przedsiębiorstw w targach;
2) w załączniku nr 2 do rozporządzenia - w przypadku pomocy horyzontalnej szkoleniowej;
3) w załączniku nr 3 do rozporządzenia - w przypadku pomocy horyzontalnej przeznaczonej dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji oraz pracowników niepełnosprawnych;
4) w załączniku nr 4 do rozporządzenia - w przypadku pomocy horyzontalnej na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną;
5) w załączniku nr 5 do rozporządzenia - w przypadku pomocy horyzontalnej na ratowanie;
6) w załączniku nr 6 do rozporządzenia - w przypadku pomocy horyzontalnej na restrukturyzację;
7) w załączniku nr 7 do rozporządzenia - w przypadku pomocy horyzontalnej na ochronę środowiska;
8) w załączniku nr 8 do rozporządzenia - w przypadku pomocy w formie kapitału podwyższonego ryzyka;
9) w załączniku nr 9 do rozporządzenia - w przypadku pomocy regionalnej;
10) w załączniku nr 10 do rozporządzenia - w przypadku pomocy przeznaczonej na realizację dużych projektów inwestycyjnych;
11) w załączniku nr 11 do rozporządzenia - w przypadku pomocy dla kinematografii i innych przedsięwzięć audiowizualnych;
12) w załączniku nr 12 do rozporządzenia - w przypadku pomocy stanowiącej rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym;
13) w załączniku nr 13 do rozporządzenia - w szczególnych przypadkach pomocy udzielanej w sektorze transportu;
14) (uchylony)
15) (uchylony)
16) w załączniku nr 16 do rozporządzenia - w przypadku pomocy udzielanej w sektorze górnictwa węgla.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku zmiany, o której mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Komisji, zatwierdzonego przez Komisję programu pomocowego.
§ 5. Plan restrukturyzacyjny dołączany do wniosku o wydanie opinii dotyczącej pomocy indywidualnej na restrukturyzację powinien zawierać elementy określone w części III.8.B pkt 2.2 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
§ 6. Do wniosku o wydanie opinii należy dołączyć informacje o osobie wyznaczonej do kontaktów z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów albo urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw rolnictwa, obejmujące jej imię i nazwisko, stanowisko służbowe, numer telefonu i faksu oraz adres poczty elektronicznej.
§ 7. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu informacji przedkładanych organowi nadzorującemu w celu wydania opinii o planowanej pomocy publicznej (Dz. U. z 2003 r. nr 1, poz. 1).
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.*)
_____________________
*) Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 18.11.2004 r.
W przypadku pomocy horyzontalnej inwestycyjnej i na zatrudnienie dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz pomocy na usługi doradcze dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz udział małych i średnich przedsiębiorstw w targach, należy podać:
1) informacje określone w części III.1 pkt 1-8 załącznika I do rozporządzenia Komisji, z wyjątkiem informacji określonych w części III.1 pkt 2.4 tego załącznika;
2) liczbę osób, które zostaną zatrudnione, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy - w przypadku pomocy na zatrudnienie udzielanej jako pomoc indywidualna.
1. W przypadku pomocy horyzontalnej szkoleniowej, należy podać informacje określone w części III.2 pkt 1-5, 8-14, 19-27, 35 i 36 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
2. W przypadku pomocy indywidualnej, należy ponadto podać informacje określone w części III.2 pkt 6, 7, 15-18 i 28-34 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
W przypadku pomocy horyzontalnej przeznaczonej dla pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji oraz pracowników niepełnosprawnych, należy podać:
1) informacje określone w części III.3 pkt 1-3, 5-15, 17-21 i 31-33 załącznika I do rozporządzenia Komisji;
2) liczbę osób, które zostaną zatrudnione, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz informacje określone w części III.3 pkt 4, 16 i 22-30 załącznika I do rozporządzenia Komisji - w przypadku pomocy indywidualnej.
1. W przypadku projektu programu pomocowego, należy podać informacje określone w części III.6.A pkt 1-6 i 9 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
2. W przypadku projektu pomocy indywidualnej, należy podać informacje określone w części III.6.B pkt 1-6, 9 i 12 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
1. W przypadku projektu programu pomocowego, należy podać informacje określone w części III.7.A pkt 1-5 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
2. W przypadku pomocy indywidualnej, należy podać:
1) informacje określone w części III.7.B pkt 1, 2, 3.1, 3.2, 3.3, 4 załącznika I do rozporządzenia Komisji; w przypadku informacji, o których mowa w pkt 1.7 tego załącznika, należy również wskazać, czy pomoc została zatwierdzona przez Prezesa Urzędu;
2) informację wskazującą, iż zostanie spełniony warunek przedstawienia Komisji, w terminie nie późniejszym niż 6 miesięcy od zatwierdzenia przez nią pomocy na ratowanie, planu restrukturyzacyjnego, planu likwidacji albo dowodu, że pożyczka została zwrócona w całości lub gwarancja wygasła - w przypadku gdy spełnienie tego warunku nie wynika bezpośrednio z aktu będącego podstawą prawną udzielenia pomocy.
1. W przypadku projektu programu pomocowego, należy podać:
1) informacje określone w części III.8.A pkt 1 i 3-8 załącznika I do rozporządzenia Komisji;
2) informację, w jaki sposób program pomocowy zapewnia, że przyznanie pomocy na jego podstawie jest uzależnione od wdrożenia przez beneficjenta pomocy planu restrukturyzacyjnego spełniającego warunki, o których mowa w części III.8.A pkt 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
2. W przypadku pomocy indywidualnej na restrukturyzację, należy podać informacje określone w części III.8.B pkt 1, 2.1, 2.3, 2.4 i 3 załącznika I do rozporządzenia Komisji. W przypadku informacji, o których mowa w pkt 1.7 tego załącznika, należy również wskazać, czy pomoc została zatwierdzona przez Prezesa Urzędu.
W przypadku pomocy horyzontalnej na ochronę środowiska, należy podać:
1) informacje określone w części III.10 pkt 1, 2, 4, 9 i 11 załącznika I do rozporządzenia Komisji;
2) informacje określone w części III.10 pkt 3, 5 i 6 załącznika I do rozporządzenia Komisji - odpowiednio w przypadkach wskazanego w tych przepisach przeznaczenia pomocy;
3) w przypadku gdy pomoc jest przeznaczona na inwestycje mające na celu dostosowanie do standardów określonych w dyrektywie Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych (Dz. Urz. WE L 135 z 30.05.1991, str. 40, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 2, str. 26) oraz dyrektywie Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (Dz. Urz. WE L 182 z 16.07.1999, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 4, str. 228)1), informacje dotyczące:
a) standardów mających zastosowanie w danym przypadku, tj. standardów Unii Europejskiej oraz odpowiednich standardów w polskich przepisach implementujących standardy Unii Europejskiej,
b) kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą - zgodnie z częścią III.10 pkt 3.2.3 B załącznika I do rozporządzenia Komisji,
c) dopuszczalnej intensywności pomocy i intensywności pomocy otrzymanej w związku z inwestycją,
d) daty kończącej okres przejściowy, na jaki podmiot ubiegający się o pomoc może otrzymywać pomoc publiczną określoną w niniejszym punkcie;
4) w przypadku gdy pomoc jest przeznaczona na inwestycje mające na celu dostosowanie do standardów określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/1/WE z dnia 15 stycznia 2008 r. dotyczącej zintegrowanego zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli (Dz. Urz. UE L 24 z 29.01.2008, str. 8)2):
a) informacje wskazujące, której istniejącej instalacji zgodnie z rozdziałem 13 sekcją D pkt 1 załącznika XII do Traktatu o przystąpieniu Polski do UE będzie dotyczyła udzielana pomoc, lub wskazujące, że pomoc będzie dotyczyła innej instalacji istniejącej,
b) pozostałe informacje, o których mowa w pkt 3;
5) w przypadku gdy pomoc jest przeznaczona na inwestycje mające na celu dostosowanie do standardów określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/80/WE z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania (Dz. Urz. WE L 309 z 27.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6. str. 299)3):
a) informacje wskazujące, której istniejącej instalacji zgodnie z rozdziałem 13 sekcją D pkt 2 załącznika XII do Traktatu o przystąpieniu Polski do UE będzie dotyczyła udzielana pomoc,
b) pozostałe informacje, o których mowa w pkt 3;
6) inne informacje, które podmiot udzielający pomocy uważa za istotne przy ocenie planowanej pomocy, zwłaszcza jeżeli pomoc ta nie jest w pełni zgodna z Wytycznymi wspólnotowymi w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska (Dz. Urz. UE C 82 z 01.04.2008, str. 1).
_____________________________
1) Niniejsze dyrektywy zostały implementowane do prawa polskiego odpowiednio przez:
1) ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. nr 25, poz. 150, z późn. zm.),
2) ustawę z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. nr 239, poz. 2019, z późn. zm.), 3) ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. nr 39, poz. 251, z późn. zm.), 4) ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. nr 123, poz. 858, z późn. zm.), 5) ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. nr 236, poz. 2008, z późn. zm.), 6) ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. nr 228, poz. 1947, z późn. zm.), 7) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie granic między śródlądowymi wodami powierzchniowymi a morskimi wodami wewnętrznymi i wodami morza terytorialnego (Dz. U. nr 239, poz. 2035, z późn. zm.), 8) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. nr 137, poz. 984, z późn. zm.), 9) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie dopuszczalnych mas substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych (Dz. U. nr 180, poz. 1867), 10) rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. nr 136, poz. 964), 11) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. nr 75, poz. 690, z późn. zm.), 12) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. nr 193, poz. 1617), 13) rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 października 2002 r. w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych (Dz. U. nr 188, poz. 1576), 14) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 lutego 2006 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. nr 30, poz. 213), 15) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 marca 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących lokalizacji, budowy, eksploatacji i zamknięcia, jakim powinny odpowiadać poszczególne typy składowisk odpadów (Dz. U. nr 61, poz. 549, z późn. zm.), 16) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie zakresu, czasu, sposobu oraz warunków prowadzenia monitoringu składowisk odpadów (Dz. U. nr 220, poz. 1858), 17) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. nr 112, poz. 1206), 18) rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 marca 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących prowadzenia procesu termicznego przekształcania odpadów (Dz. U. nr 37, poz. 339, z późn. zm.), 19) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 kwietnia 2003 r. w sprawie sporządzania planów gospodarki odpadami (Dz. U. nr 66, poz. 620, z późn. zm.), 20) rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie rodzajów odpadów, które mogą być składowane w sposób nieselektywny (Dz. U. nr 191, poz. 1595). |
2) Niniejsza dyrektywa została implementowana do prawa polskiego przez:
1) ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska,
2) ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118, z późn. zm.), 3) ustawę z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. nr 80, poz. 717, z późn. zm.), 4) ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, 5) ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 100, poz. 1085, z późn. zm.), 6) ustawę z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. nr 199, poz. 1227, z późn. zm.), 7) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 lipca 2002 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. nr 122, poz. 1055), 8) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 września 2003 r. w sprawie późniejszych terminów do uzyskania pozwolenia zintegrowanego (Dz. U. nr 177, poz. 1736), 9) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, 10) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie dopuszczalnych mas substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych, 11) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. nr 120, poz. 826). |
3) Niniejsza dyrektywa została implementowana do prawa polskiego przez:
1) ustawę z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. nr 89, poz. 625, z późn. zm.),
2) ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, 3) ustawę z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. nr 281, poz. 2784, z późn. zm.), 4) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. nr 260, poz. 2181, z późn. zm.), 5) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. nr 206, poz. 1291), 6) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie rodzajów wyników pomiarów prowadzonych w związku z eksploatacją instalacji lub urządzenia i innych danych oraz terminów i sposobów ich prezentacji (Dz. U. nr 215, poz. 1366). |
W przypadku projektu programu pomocowego, należy podać informacje określone w części III.11 pkt 1-3, 6 i 8 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
W przypadku pomocy regionalnej, należy podać:
1) informacje określone w części III.4 pkt 1-8 załącznika I do rozporządzenia Komisji, z wyjątkiem informacji określonych w części III.4 pkt 3.9 tego załącznika;
2) liczbę osób, które zostaną zatrudnione, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy - w przypadku pomocy indywidualnej przeznaczonej na tworzenie nowych miejsc pracy związanych z nową inwestycją;
3) stopę bezrobocia na terenie danego obszaru oraz poziom produktu krajowego brutto na jednego mieszkańca - w przypadku pomocy operacyjnej.
W przypadku pomocy regionalnej przeznaczonej na realizację dużych projektów inwestycyjnych, należy podać:
1) informacje określone w części III.5 pkt 1-5 załącznika I do rozporządzenia Komisji, z wyjątkiem informacji określonych w części III.5 pkt 3.2.2 tego załącznika;
2) szczegółowy opis projektu inwestycyjnego, w tym uzasadnienie, że projekt ten spełnia przesłanki nowej inwestycji.
W przypadku pomocy dla kinematografii i innych przedsięwzięć audiowizualnych, należy podać informacje określone w części III.9 pkt 1-7 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
W przypadku pomocy stanowiącej rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, należy podać:
1) szczegółową charakterystykę usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym;
2) informację, czy podmiotowi ubiegającemu się o pomoc udzielono praw wyłącznych lub specjalnych;
3) informację, czy podmiot ubiegający się o pomoc wykonuje inną działalność gospodarczą, w tym inną usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym oraz działalność komercyjną;
4) jeżeli podmiot ubiegający się o pomoc prowadzi dodatkową działalność, o której mowa w pkt 3 - informację, czy stosuje przejrzyste zasady rozdzielności rachunkowej i jakie są to zasady;
5) podstawę powierzenia podmiotowi ubiegającemu się o pomoc realizacji usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym (ustawa, rozporządzenie, umowa itp.);
6) metodologię obliczania rekompensaty, w tym informację, czy wielkość rekompensaty obejmuje również określony zysk dla podmiotu ubiegającego się o pomoc;
7) sposób wypłaty rekompensaty;
8) informację, czy rekompensata jest wypłacana przed, czy po realizacji usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym;
9) informację, jakie zasady zwrotu pomocy zostały ustalone w przypadku, gdyby kwota rekompensaty była wyższa niż faktycznie należna;
10) informację odnośnie do sposobu zapewnienia, że kwota rekompensaty nie zostanie przekazana na inną działalność, w tym na działalność komercyjną.
1. W przypadku pomocy na restrukturyzację dla przedsiębiorstw sektora lotnictwa znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej, należy podać informacje określone w części III.13.A pkt 1 i 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
2. W przypadku pomocy udzielanej w zakresie infrastruktury transportowej, należy podać informacje określone w części III.13.B pkt 1-3 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
3. W przypadku pomocy udzielanej w sektorze żeglugi morskiej, należy podać informacje określone w części III.13.C pkt 1-3 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
4. W przypadku pomocy udzielanej w ramach transportu kombinowanego, należy podać informacje określone w części III.13.D pkt 1-3 załącznika I do rozporządzenia Komisji.
W przypadku pomocy udzielanej w sektorze górnictwa węgla przeznaczonej na:
1) ograniczenie działalności,
2) zapewnienie dostępu do zasobów węgla,
3) pokrycie kosztów nadzwyczajnych
- należy podać informacje, o których mowa w decyzji Komisji z dnia 17 października 2002 r. ustanawiającej wspólne ramy przekazywania informacji potrzebnych do stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002 w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz. Urz. WE L 300 z 05.11.2002).