Facebook

Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Ujednolicone przepisy prawne - www.przepisy.gofin.pl
Aktualnie jesteś: Ujednolicone przepisy prawne (strona główna) »  »  Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23.12.2015 r. w ...

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23.12.2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy

 Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
 zmieniony przez
zmiany w:
Wyświetl wersje poprzedzające
 Dz. U. z 2018 r. poz. 428
Wyświetl wcześniejsze wersje
Uwaga od redakcji:
Rozporządzenie utraciło moc z dniem 20.06.2019 r.
Zmiany, które wchodzą w życie w wybranej wersji czasowej - zaznaczono kolorem

Na podstawie art. 122 ust. 1, art. 123 ust. 4, art. 125 ust. 6, art. 126 ust. 6, art. 129, art. 131 ust. 10, art. 132 ust. 5, art. 137, art. 138 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Istniejące wersje czasowe § 1
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

§ 1. Rozporządzenie określa:

    1) postacie znaków akcyzy umieszczanych na opakowaniach jednostkowych importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów tytoniowych, spirytusowych i winiarskich oraz suszu tytoniowego, ich wzory i elementy znaków akcyzy;

    2) kryteria jakościowe znaków akcyzy;

    3) szczegółowe sposoby nanoszenia znaków akcyzy na typowe dla wyrobów tytoniowych, spirytusowych i winiarskich opakowania jednostkowe;

    4) wzór wniosku o wskazanie sposobu nanoszenia znaków akcyzy na nietypowe opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych;

    5) szczegółowe przypadki, w których znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, warunki i tryb zdejmowania znaków akcyzy, wzór wniosku o zdjęcie znaków akcyzy;

    6) wzór wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy;

    7) wysokość kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy, wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy, wysokość należności z tytułu sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy oraz wysokość kosztów wytworzenia legalizacyjnych znaków akcyzy;

    8) wzór wniosku o wydanie podatkowych znaków akcyzy lub o sprzedaż legalizacyjnych znaków akcyzy oraz o wydanie upoważnienia do odbioru znaków akcyzy, a także wzór tego upoważnienia;

    9) szczegółowy wykaz i sposób składania dokumentów załączanych przez wnioskodawcę do wniosku o wydanie podatkowych znaków akcyzy lub o sprzedaż legalizacyjnych znaków akcyzy oraz o wydanie upoważnienia do odbioru znaków akcyzy;

    10) sposób przewozu i przechowywania znaków akcyzy;

    11) szczegółowy zakres i termin dokonywania rozliczeń znaków akcyzy;

    12) sposób zwrotu znaków akcyzy;

    13) normy dopuszczalnych strat znaków akcyzy powstałych w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych w stosunku do łącznej liczby znaków wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego do oznaczenia wyrobów akcyzowych;

    14) zespół czynności, które składają się na proces oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

§ 2. 1. Wprowadza się postacie znaków akcyzy:

    1) podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;

    2) legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych.

2. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o banderolach bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć banderole podatkowe i legalizacyjne.

§ 3. 1. Banderole zawierają w szczególności oznaczenie serii, numer ewidencyjny, dane o rodzaju i ilości wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rok ich wytworzenia.

2. Wzory banderol podatkowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

3. Wzory banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

4. Kryteria jakościowe znaków akcyzy określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 4. 1. Banderole są nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

2. Wzór wniosku o wskazanie sposobu nanoszenia banderol na nietypowe opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

Istniejące wersje czasowe § 5
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2017.03.01
zmieniony przez
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
Pokaż wszystkie w jednym oknie

§ 5. 1. Banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu celnego, w przypadku gdy:

    1) wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub

    2) wyroby akcyzowe przeznaczone są na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

2. Wzór wniosku o zdjęcie banderol określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.

3. Zdjęcia banderol dokonuje się po pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze ich zdjęcia. Pisemnego powiadomienia należy dokonać w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych w celu dokonania ich zwrotu do podmiotu zagranicznego lub dokonania eksportu albo dostawy wewnątrzwspólnotowej.

4. Pisemne powiadomienie, o którym mowa w ust. 3, zawiera informacje o rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych, z których mają być zdjęte banderole, oraz o terminie zdjęcia banderol i wydania wyrobów akcyzowych.

5. Zdjęcie banderol odbywa się w obecności upoważnionego do przeprowadzenia kontroli pracownika organu podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 6.

6. W przypadku zdjęcia banderol z opakowań jednostkowych wyrobów winiarskich, właściwy naczelnik urzędu celnego na podstawie przepisów o służbie celnej może odstąpić od obecności przy tych czynnościach upoważnionego do przeprowadzenia kontroli pracownika organu podatkowego.

7. W przypadku gdy banderole zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych zwracane są wytwórcy, kopia protokołu z tej czynności przekazywana jest do wytwórcy.

§ 6. Podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy składa w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych wstępne zapotrzebowanie na banderole według wzoru określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

§ 7. 1. Wysokość kwot stanowiących wartość banderol podatkowych wpłacanych w celu ich otrzymania określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.

2. Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol podatkowych określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.

3. Wysokość kosztów wytworzenia banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.

4. Wysokość należności z tytułu sprzedaży banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 11 do rozporządzenia.

5. W przypadku gdy wysokość kwoty stanowiącej wartość banderol podatkowych jest równa wysokości podatku akcyzowego albo przewyższa wysokość podatku akcyzowego od wyrobu akcyzowego podlegającego oznaczaniu tą banderolą, wówczas wysokość kwoty stanowiącej wartość banderol podatkowych wynosi 80% wysokości podatku akcyzowego od tego wyrobu.

Istniejące wersje czasowe § 8
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2017.03.01
zmieniony przez
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

§ 8. 1. Wnioskodawca, składając wniosek o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol do właściwego naczelnika urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy, załącza odpowiednio:

    1) zaświadczenie organu podatkowego o niezaleganiu lub stwierdzeniu zaległości w podatkach dochodowych, podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym;

    2) kopię odpisu z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo kopię zaświadczenia o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej;

    3) kopię potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;

    4) kopię wpisu do rejestru przedsiębiorców wykonujących działalność regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.) lub kopię zezwolenia na obrót wyrobami objętymi obowiązkiem uzyskania takiego zezwolenia;

    5) kopię zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą";

    6) kopię potwierdzenia złożenia zabezpieczenia należności podatkowych wymaganego na podstawie odrębnych przepisów;

    7) kopię zezwolenia na:

      a) prowadzenie składu podatkowego,

      b) nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

      c) jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,

      d) wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,

      e) wyprowadzanie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy;

    8) kopię spisu wyrobów, o którym mowa w art. 116 ust. 5 ustawy, potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

2. Dokumentów, o których mowa w ust. 1, nie załącza się, jeżeli:

    1) właściwy naczelnik urzędu celnego, do którego składany jest wniosek o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol dysponuje tymi dokumentami i dane w nich zawarte są aktualne;

    2) dane zawarte w dokumentach znajdują się w prowadzonych przez podmioty publiczne bazach danych, do których dostęp ma właściwy naczelnik urzędu celnego.

3. Oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 2-8, z zastrzeżeniem ust. 2, są okazywane właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy przed wydaniem decyzji, o której mowa w art. 126 ust. 1 ustawy. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku.

4. W przypadku gdy wnioskodawca składa kolejny wniosek, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od złożenia poprzedniego wniosku, nie stosuje się przepisów ust. 1 i 3, pod warunkiem że wnioskodawca złoży oświadczenie, iż informacje wynikające z uprzednio złożonych lub okazanych dokumentów oraz stany faktyczne lub prawne, których te dokumenty dotyczą, nie uległy zmianie. Nie dotyczy to informacji oraz stanów faktycznych lub prawnych zawartych w dokumentach, których termin ważności upłynął zgodnie z przepisami regulującymi ich wydawanie, oraz dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1.

5. Wzór wniosku o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol określa załącznik nr 12 do rozporządzenia.

6. Wzór upoważnienia do odbioru banderol określa załącznik nr 13 do rozporządzenia.

§ 9. 1. Przechowywanie oraz przewóz banderol wymaga zapewnienia odpowiednich środków transportu, pomieszczeń, urządzeń służących do przechowywania, w szczególności skarbców lub kas pancernych, oraz ochrony w sposób przyjęty przy przechowywaniu i transporcie wartości pieniężnych.

2. Dostęp do pomieszczeń i urządzeń służących do przechowywania banderol mogą mieć wyłącznie osoby imiennie do tego upoważnione.

Istniejące wersje czasowe § 10
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2017.03.01
zmieniony przez
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
Pokaż wszystkie w jednym oknie

§ 10. 1. Zniszczenie uszkodzonych lub zniszczonych banderol odbywa się w obecności upoważnionego do przeprowadzenia kontroli pracownika organu podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku zniszczenia uszkodzonych lub zniszczonych banderol na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich, właściwy naczelnik urzędu celnego na podstawie przepisów o służbie celnej może odstąpić od obecności przy tych czynnościach upoważnionego do przeprowadzenia kontroli pracownika organu podatkowego.

§ 11. 1. Importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy uzyskuje od podmiotu zagranicznego dokument rozliczeniowy z przekazanych mu banderol, z uwzględnieniem rodzaju, serii, roku wytworzenia, numeru ewidencyjnego i liczby banderol przekazanych w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych lub niewykorzystanych, niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od dnia wydania banderol podmiotowi zagranicznemu mającemu siedzibę poza terytorium kraju.

2. Podmiot, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 7 ustawy, uzyskuje od podmiotu prowadzącego skład podatkowy, natomiast właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, uzyskuje od podmiotu prowadzącego skład podatkowy albo od podmiotu mającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego, dokument rozliczeniowy z przekazanych mu banderol, z uwzględnieniem rodzaju, serii, roku wytworzenia, numeru ewidencyjnego i liczby banderol przekazanych w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych lub niewykorzystanych:

    1) w terminie 7 dni od dnia naniesienia banderol - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym na terytorium kraju;

    2) niezwłocznie po wyprowadzeniu wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od dnia wydania banderol podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym na terytorium państwa członkowskiego;

    3) niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów, nie później jednak niż w terminie trzech miesięcy od dnia wydania banderol podmiotowi mającemu siedzibę na terytorium państwa trzeciego.

§ 12. Fizyczne wydanie lub zwrot banderol następuje niezwłocznie po podpisaniu protokołu w sprawie wydania lub zwrotu banderol.

Istniejące wersje czasowe § 13
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

§ 13. 1. Dopuszczalne miesięczne straty banderol powstałe w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w stosunku do łącznej liczby banderol wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego mogą wynosić najwyżej dla poszczególnych rodzajów wyrobów:

    1) 0,5% - dla opakowań jednostkowych wyrobów spirytusowych;

    2) 0,5% - dla opakowań jednostkowych wyrobów tytoniowych;

    3) 0,5% - dla opakowań jednostkowych wyrobów winiarskich;

    4) 0,5% - dla opakowań jednostkowych suszu tytoniowego.

2. Oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy polega na naniesieniu, z użyciem odpowiedniego kleju, ważnej i nieuszkodzonej banderoli na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego podlegającego oznaczaniu tą banderolą, niezależnie od miejsca i metody oznaczania. W przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami na zautomatyzowanej linii technologicznej do procesu oznaczania należy zaliczyć także czynności włożenia banderol do urządzenia banderolującego oraz następujące łącznie, bezpośrednio po oznaczaniu, zautomatyzowane czynności przemieszczenia opakowania wyrobu akcyzowego do końca linii technologicznej, zdjęcia opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego z tej linii i jednoczesnego włożenia go do opakowania zbiorczego.

§ 14. Banderole podatkowe oraz banderole legalizacyjne wytworzone zgodnie z opisem wzorów określonych odpowiednio w poz. IX-XII załącznika nr 1 oraz w poz. V i VI załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2015 r. poz. 129 i 1631), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2016 r., mogą być wydawane podmiotom obowiązanym do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy do wyczerpania nakładów, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2016 r.

§ 15. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.*)

__________________
*) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7.01.2013 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2015 r. poz. 129 i 1631), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 24.07.2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1479 i 1932).

Istniejące wersje czasowe zał. nr 1
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2018.07.04
zmieniony przez
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 1

 

Wzory banderol podatkowych na opakowania jednostkowe importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoniu), spirytusowych, winiarskich oraz suszu tytoniowego




plik w formacie pdf

Istniejące wersje czasowe zał. nr 2
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2018.07.04
zmieniony przez
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 2

 

Wzory banderol legalizacyjnych na opakowania jednostkowe importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoniu), spirytusowych, winiarskich oraz suszu tytoniowego




plik w formacie pdf

Istniejące wersje czasowe zał. nr 3
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2018.07.04
zmieniony przez
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 3

 
Kryteria jakościowe znaków akcyzy

I. KRYTERIA JAKOŚCIOWE BANDEROL PODATKOWYCH I
LEGALIZACYJNYCH NA OPAKOWANIA JEDNOSTKOWE IMPORTOWANYCH,
NABYWANYCH WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWO I WYPRODUKOWANYCH NA 
TERYTORIUM KRAJU WYROBÓW TYTONIOWYCH (PAPIEROSÓW, TYTONIU),
SPIRYTUSOWYCH I WINIARSKICH ORAZ SUSZU TYTONIOWEGO

Banderole na opakowania jednostkowe importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoniu), spirytusowych, winiarskich, suszu tytoniowego oraz odpowiednio banderole próbne powinny spełniać następujące kryteria jakościowe, tj. powinny być:

    1) pokrojone według ustalonych wymiarów z dokładnością +/- 0,2 mm, z dopuszczalnym odchyleniem od prostopadłości, które nie może być większe niż 0,6 mm,

    2) niezmienne pod względem właściwości kolorystycznych, przez co najmniej 12 miesięcy od daty wytworzenia banderol przy temperaturze przechowywania 22°C i wilgotności względnej 60%,

    3) wydrukowane z dopuszczalnym odchyleniem elementów offsetowych, wklęsłodrukowych lub innych, wynoszącym nie więcej niż 1,5 mm w stosunku do tych elementów na banderolach wzorcowych, pod warunkiem niezachodzenia na siebie tych elementów,

    4) z numeracją, która nie może występować na innych elementach graficznych niż tło, z wyjątkiem banderol na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich o pojemności do 0,5 l i banderol na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoniu) oraz suszu tytoniowego, gdzie częściowo może być umieszczona na fragmencie rozety.

Kryteria jakościowe arkuszy banderol są następujące:

    1) arkusze banderol na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych (papierosy, tytoń) oraz suszu tytoniowego: format 510 mm × 700 mm (z tolerancją +/- 1,5 mm), 315 sztuk banderol na każdym arkuszu (15 rzędów po 21 sztuk banderol w każdym rzędzie),

    2) arkusze banderol na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych o pojemności do 0,2 l: format 410 mm × 450 mm (z tolerancją +/- 2,0 mm), 240 sztuk banderol na każdym arkuszu (8 rzędów po 30 sztuk w każdym rzędzie),

    3) arkusze banderol na opakowania jednostkowe wyrobów spirytusowych o pojemności powyżej 0,2 l: format 510 mm × 680 mm (z tolerancją +/- 2,0 mm), 203 sztuk banderol na każdym arkuszu (7 rzędów po 29 sztuk w każdym rzędzie),

    4) arkusze banderol na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich o pojemności do 0,5 l: format 480 mm × 700 mm (z tolerancją +/- 1,5 mm), 180 sztuk banderol na każdym arkuszu (6 rzędów po 30 sztuk w każdym rzędzie),

    5) arkusze banderol na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich o pojemności powyżej 0,5 l: format 480 mm × 680 mm (z tolerancją +/- 1,5 mm), 100 sztuk banderol na każdym arkuszu (4 rzędy po 25 sztuk w każdym rzędzie).

Parametry banderol umieszczonych na arkuszach są zgodne z kryteriami jakościowymi określonymi w stosunku do banderol pokrojonych.

Nie są dopuszczalne inne odstępstwa od ustalonych powyżej.

II. KRYTERIA JAKOŚCIOWE BANDEROL PODATKOWYCH I LEGALIZACYJNYCH 
SAMOPRZYLEPNYCH NA OPAKOWANIA JEDNOSTKOWE (PUSZKI) IMPORTOWANYCH, 
NABYWANYCH WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWO I WYPRODUKOWANYCH 
NA TERYTORIUM KRAJU WYROBÓW SPIRYTUSOWYCH I WINIARSKICH

Banderole samoprzylepne na opakowania jednostkowe (puszki) importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów spirytusowych i winiarskich oraz odpowiednio banderole próbne powinny spełniać następujące kryteria jakościowe:

    1) format 112 x 145 mm (z tolerancją +/- 0,5 mm), 10 sztuk wysztancowanych banderol samoprzylepnych o wymiarze 45 x 21 mm na każdym sektorze,

    2) banderole samoprzylepne należy przechowywać w opakowaniach zabezpieczających przed wilgocią z dala od źródeł ciepła i promieni słonecznych, w stosach nie wyższych niż 50 cm. Optymalne warunki przechowywania to 50-55% wilgotności względnej i temperatura 20-22°C,

    3) powinny być wydrukowane z dopuszczalnym odchyleniem elementów offsetowych, wklęsłodrukowych lub innych, wynoszącym nie więcej niż 1,5 mm w stosunku do tych elementów na banderolach wzorcowych, pod warunkiem niezachodzenia na siebie tych elementów,

    4) mieć numerację, która nie może występować na innych elementach graficznych niż tło. Nie są dopuszczalne inne odstępstwa od ustalonych powyżej.

Istniejące wersje czasowe zał. nr 4
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2016.11.08
zmieniony przez
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2018.07.04
zmieniony przez
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 4

 

Sposoby nanoszenia banderol na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych




plik w formacie pdf

Istniejące wersje czasowe zał. nr 5
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2017.03.01
zmieniony przez
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2018.07.04
zmieniony przez
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 5

 

Wniosek o wskazanie sposobu nanoszenia banderol na nietypowe opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych




plik w formacie pdf

Istniejące wersje czasowe zał. nr 6
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2017.03.01
zmieniony przez
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2018.07.04
zmieniony przez
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 6

 

Wniosek o zdjęcie banderol z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych




plik w formacie pdf

Istniejące wersje czasowe zał. nr 7
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2017.03.01
zmieniony przez
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2018.07.04
zmieniony przez
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 7

 

Wstępne zapotrzebowanie na banderole podatkowe i legalizacyjne




plik w formacie pdf

Istniejące wersje czasowe zał. nr 8
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 8

 
Wysokość kwot stanowiących wartość banderol podatkowych

Tabela 1. Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń) oraz susz tytoniowy

Lp.

Rodzaj wyrobów tytoniowych w opakowaniu
jednostkowym

Kwota stanowiąca wartość banderol
podatkowych w zł

1

Papierosy importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju

0,15

2

Tytoń oraz susz tytoniowy importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowany na terytorium kraju, do 200 g włącznie

0,15

3

Tytoń oraz susz tytoniowy importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowany na terytorium kraju, powyżej 200 g

0,23

Tabela 2. Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby spirytusowe

Lp.

Pojemność w litrach/rodzaj opakowania
jednostkowego

Kwota stanowiąca wartość
banderol podatkowych w zł

1

do 0,2 włącznie

0,5

2

powyżej 0,2

0,85

3

puszka

0,5

Tabela 3. Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby winiarskie

Lp.

Pojemność w litrach/rodzaj opakowania 
jednostkowego

Kwota stanowiąca wartość
banderol podatkowych w zł

1

do 0,5 włącznie

0,02

2

powyżej 0,5

0,08

3

puszka

0,02

Istniejące wersje czasowe zał. nr 9
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2018.07.04
zmieniony przez
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 9

 
Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol podatkowych

Tabela 1. Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń) oraz susz tytoniowy

Lp.

Wymiar 
banderoli 
w mm

Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie 
kosztów wytworzenia
banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł

Wysokość kwot wpłacanych
 na pokrycie kosztów wytworzenia
 banderol pokrojonych za 1000 szt. w zł

1

45x22

12,40

14,47

Tabela 2. Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby spirytusowe

Lp.

Wymiar
banderoli
w mm

Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie
kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł

Wysokość kwot wpłacanych
na pokrycie kosztów wytworzenia
banderol pokrojonych
za 1000 szt. w zł

1

50x12

14,47

20,10

2

90x16

24,59

29,88

Tabela 3. Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby winiarskie

Lp.

Wymiar
banderoli
w mm

Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie
kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł

Wysokość kwot wpłacanych
na pokrycie kosztów wytworzenia
banderol pokrojonych
za 1000 szt. w zł

1

110x14

14,57

17,26

2

160x16

18,25

20,98

Tabela 4. Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby spirytusowe i winiarskie w opakowaniach jednostkowych (puszkach)

Lp.

Wymiar
banderoli
w mm

Wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia
banderol w sektorach za 1000 szt. w zł

1

45x21

56,35

Istniejące wersje czasowe zał. nr 10
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2018.07.04
zmieniony przez
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 10

 
Wysokość kosztów wytworzenia banderol legalizacyjnych

Tabela 1. Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń) oraz susz tytoniowy

Lp.

Wymiar
banderoli
w mm

Wysokość kosztów wytworzenia
banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł

Wysokość kosztów wytworzenia
banderol pokrojonych za 1000 szt. w zł

1

45x22

15,13

17,03

Tabela 2. Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby spirytusowe

Lp.

Wymiar
banderoli w
mm

Wysokość kosztów wytworzenia
banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł

Wysokość kosztów wytworzenia
banderol pokrojonych za 1000 szt. w zł

1

50x12

18,07

25,06

2

90x16

30,71

37,34

Tabela 3. Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby winiarskie

Lp.

Wymiar
banderoli w
mm

Wysokość kosztów wytworzenia
banderol w arkuszach za 1000 szt. w zł

Wysokość kosztów wytworzenia
banderol pokrojonych za 1000 szt. w zł

1

110x14

18,17

21,55

2

160x16

22,78

26,20

Tabela 4. Importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowane na terytorium kraju wyroby spirytusowe i winiarskie w opakowaniach jednostkowych (puszkach)

Lp.

Wymiar
banderoli
w mm

Wysokość kosztów wytworzenia
banderol w sektorach za 1000 szt. w zł

1

45x21

70,43

Istniejące wersje czasowe zał. nr 11
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 11

 
Wysokość należności z tytułu sprzedaży banderol legalizacyjnych na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych (papierosów, tytoniu), spirytusowych, winiarskich oraz suszu tytoniowego

Lp.

Rodzaj wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rodzaj lub
pojemność tego opakowania

Należność za
sprzedaż banderoli
legalizacyjnej w zł

1

Papierosy we wszystkich opakowaniach1) - niezależnie od liczby papierosów

1,30

2

Tytoń oraz susz tytoniowy we wszystkich opakowaniach2) - niezależnie od gramatury

1,30

3

Wyroby spirytusowe w opakowaniu3) o pojemności do 0,2 l włącznie

1,30

4

Wyroby spirytusowe w opakowaniu3) o pojemności powyżej 0,2 l

1,30

5

Wyroby winiarskie w opakowaniu4) o pojemności do 0,5 l włącznie

1,30

6

Wyroby winiarskie w opakowaniu4) o pojemności powyżej 0,5 l

1,30

7

Wyroby spirytusowe lub winiarskie w puszkach

1,30

Objaśnienia:

1) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich (nietypowych) opakowań jednostkowych innych niż określone w załączniku nr 4 (rys. 1 i 2) do rozporządzenia.

2) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich (nietypowych) opakowań jednostkowych innych niż określone w załączniku nr 4 (rys. 3) do rozporządzenia.

3) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich (nietypowych) opakowań jednostkowych innych niż określone w załączniku nr 4 (rys. 4) do rozporządzenia.

4) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich (nietypowych) opakowań jednostkowych innych niż określone w załączniku nr 4 (rys. 5) do rozporządzenia.

Istniejące wersje czasowe zał. nr 12
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2017.03.01
zmieniony przez
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2018.07.04
zmieniony przez
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 12

 

Wniosek o wydanie banderol podatkowych lub o sprzedaż banderol legalizacyjnych oraz o wydanie upoważnienia do odbioru banderol




plik w formacie pdf

Istniejące wersje czasowe zał. nr 13
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2015 r. poz. 2283
2017.03.01
zmieniony przez
2018.02.26 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2018 r. poz. 428
2018.07.04
zmieniony przez
2019.02.21
zmieniony przez
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Załącznik nr 13

 

Upoważnienie do odbioru banderol podatkowych i legalizacyjnych




plik w formacie pdf

 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60