Facebook

Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

Ujednolicone przepisy prawne - www.przepisy.gofin.pl
Aktualnie jesteś: Ujednolicone przepisy prawne (strona główna) »  »  Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17.06.2010 r. zmieniające ...

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17.06.2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT

Tekst pierwotny - bieżący
 Dz. U. z 2010 r. nr 113, poz. 749

Na podstawie art. 98 ust. 2 i art. 100 ust. 3 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. - Prawo celne (Dz. U. nr 68, poz. 622, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

§ 1. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (Dz. U. nr 89, poz. 846 i nr 282, poz. 2809, z 2005 r. nr 257, poz. 2154 oraz z 2006 r. nr 243, poz. 1765) w załączniku nr 3 do rozporządzenia wprowadza się następujące zmiany:

    1) w części II "Szczególne przypadki postępowania":

      a) ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

        "5. Towary przywożone lub wywożone w celu uszlachetniania powinny być zgłaszane do systemu INTRASTAT z podaniem wartości powierzonego surowca. Towary przywożone lub wywożone po uszlachetnianiu powinny być zgłaszane do systemu INTRASTAT z podaniem wartości wszystkich zużytych surowców i materiałów (także tych, które nie były powierzone) oraz kosztu usługi. Uszlachetnianie towarów oznacza działania, których celem jest wytworzenie nowego lub w znacznym stopniu ulepszonego towaru. Nie musi to oznaczać zmiany w klasyfikacji towaru. Do działań będących uszlachetnianiem towarów zalicza się w szczególności: przetworzenie, budowę, montaż, udoskonalenie, renowację oraz pomalowanie towaru uprzednio niepomalowanego. Przywóz lub wywóz towarów w celu uszlachetniania powinien być zgłaszany pod kodem rodzaju transakcji "41" (gdy towary mają wrócić do początkowego państwa członkowskiego wysyłki) lub "42" (gdy towary nie mają wrócić do początkowego państwa członkowskiego wysyłki), zaś przywóz lub wywóz towarów po uszlachetnieniu powinien być zgłaszany pod kodem transakcji "51" (gdy towary wracają do początkowego państwa członkowskiego wysyłki) lub "52" (gdy towary nie wracają do początkowego państwa członkowskiego wysyłki). Uszlachetnianie wykonywane na własny rachunek przez podmiot dokonujący uszlachetnienia powinno być zgłoszone pod kodem transakcji w pozycji 1 kolumny A.

        6. Towary przywożone lub wywożone w celu naprawy lub po naprawie oraz części zamienne, które są ujęte w planie napraw (przywożone lub wywożone zarówno z towarem do naprawy, jak też przywożone lub wywożone oddzielnie), a także wymienione części wadliwe, nie podlegają zgłoszeniu w systemie INTRASTAT. Naprawa towaru stanowi przywrócenie towaru do jego pierwotnej funkcji lub stanu. Celem tej operacji jest utrzymanie towaru w stanie pozwalającym na jego użytkowanie; może to oznaczać pewną przebudowę, ale nie zmienia w żaden sposób charakteru towaru.",

      b) ust. 10 i 11 otrzymują brzmienie:

        "10. Przekazywanie towarów w ramach leasingu finansowego jest traktowane w systemie INTRASTAT jako sprzedaż, w związku z czym przywóz lub wywóz takich towarów włączony jest do systemu INTRASTAT. Leasing finansowy obejmuje transakcje, w których raty leasingu obliczane są w taki sposób, że obejmują całą lub prawie całą wartość towarów. Ryzyko i korzyści związane z własnością przekazywane są dzierżawcy. W chwili zakończenia umowy dzierżawca staje się prawnym właścicielem towarów. W przypadku leasingu finansowego okresem sprawozdawczym jest miesiąc kalendarzowy, w którym nastąpił przywóz lub wywóz towarów. Leasing finansowy powinien być zgłaszany pod kodem rodzaju transakcji "14".

        11. Przekazywanie towarów przeznaczonych do użytkowania czasowego lub po takim użytkowaniu (np. wynajem, wypożyczenie, leasing operacyjny) nie podlega zgłoszeniu do systemu INTRASTAT pod warunkiem, że:

          1) w stosunku do tych towarów nie planowano ani nie dokonano uszlachetniania;

          2) przewidywany czas trwania użytkowania czasowego nie był ani nie będzie dłuższy niż 24 miesiące;

          3) wywozy/przywozy nie są deklarowane jako dostawy/nabycia dla celów podatkowych.

        Jeżeli któryś z powyższych warunków nie został spełniony, przywóz lub wywóz tych towarów należy zgłosić do systemu INTRASTAT. W tym przypadku okresem sprawozdawczym jest miesiąc kalendarzowy, w którym nastąpił wywóz lub przywóz towarów. W przypadku gdy przewidywany okres użytkowania nie był dłuższy niż 24 miesiące, a towary nie zostały wywiezione lub przywiezione po okresie 24 miesięcy od momentu ich przywozu lub wywozu, należy je zgłosić do systemu INTRASTAT za okres sprawozdawczy, w którym upłynął termin 24 miesięcy od dnia przywozu/wywozu towarów. Transakcje takie powinny być zgłaszane pod kodem rodzaju transakcji "91".",

      c) ust. 14 i 15 otrzymują brzmienie:

        "14. W przypadku zwrotu towarów uprzednio zgłoszonych do systemu INTRASTAT przy ich przywozie lub wywozie pod kodem 1 kolumny A aneksu "E", należy je zgłosić na formularzu "deklaracja INTRASTAT przywóz" lub "deklaracja INTRASTAT wywóz" z podaniem w polu nr 13 (Kod rodzaju transakcji) kodu "21", natomiast w polu nr 19 (Wartość fakturowa w PLN) oraz - jeżeli jest ono wypełniane - w polu nr 20 (Wartość statystyczna w PLN) należy zadeklarować wartość, która została zadeklarowana przy przywozie lub wywozie tych towarów.

        15. W przypadku towarów zgłoszonych do systemu INTRASTAT, które następnie utraciły wartość handlową wskutek zniszczenia, należy dokonać korekty zgłoszenia INTRASTAT polegającej na zmianie poszczególnych danych w pozycji zgłoszenia INTRASTAT, podając w polach nr 17 (Masa netto w kg) i - jeżeli jest ono wypełniane - nr 18 (Ilość w uzupełniającej jednostce miary) oraz nr 19 (Wartość fakturowa w PLN) i - jeżeli jest ono wypełniane - nr 20 (Wartość statystyczna w PLN) dane odnoszące się tylko do towaru, który nie uległ zniszczeniu. Jeżeli zniszczeniu uległ cały towar, w polach tych należy zadeklarować "0", zaś w polu nr 13 (Kod rodzaju transakcji) należy wpisać kod "99". W przypadku towarów przywożonych lub wywożonych w miejsce towarów zniszczonych przywóz lub wywóz należy zgłosić do systemu INTRASTAT, wraz z podaniem w polu nr 13 (Kod rodzaju transakcji) deklaracji INTRASTAT, kodu "23". W przypadku towarów, które utraciły wartość handlową wskutek zniszczenia przed zgłoszeniem ich do systemu INTRASTAT, należy dokonać zgłoszenia INTRASTAT, podając wartość "0" w polach nr 17 (Masa netto w kg) i - jeżeli jest ono wypełniane - nr 18 (Ilość w uzupełniającej jednostce miary) oraz nr 19 (Wartość fakturowa w PLN) i - jeżeli jest ono wypełniane - nr 20 (Wartość statystyczna w PLN). W takim przypadku w polu nr 13 (Kod rodzaju transakcji) należy zadeklarować kod "99".",

      d) dodaje się ust. 17 w brzmieniu:

        "17. Rezydentem i nierezydentem, o którym jest mowa w poz. 1 kolumny A aneksu "E" do rozporządzenia, jest rezydent i nierezydent w rozumieniu prawa dewizowego.";

    2) Aneks "A" otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;

    3) Aneks "E" otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.*)

________________________
*) Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 25.06.2010 r.

Załącznik nr 1

Aneks "A"

Wykaz towarów, których przywóz lub wywóz nie jest objęty obowiązkiem sprawozdawczości w ramach systemu INTRASTAT

1) złoto monetarne;

2) środki płatnicze obejmujące prawne środki płatnicze i papiery wartościowe, w tym płatności za usługi, takie jak usługi pocztowe, podatki, opłaty za użytkowanie;

3) towary przeznaczone do użytkowania czasowego lub po takim użytkowaniu (np. wynajem, wypożyczenie, leasing operacyjny), pod warunkiem że:

    a) w stosunku do tych towarów uszlachetnianie nie jest, ani nie było, planowane ani wykonywane,

    b) spodziewany czas trwania użytkowania czasowego nie był, ani nie będzie, dłuższy niż 24 miesiące,

    c) wywozy/przywozy nie są deklarowane jako dostawy/nabycia dla celów podatkowych;

4) towary przemieszczane pomiędzy:

    a) państwem członkowskim i jego enklawami terytorialnymi w innych państwach członkowskich oraz

    b) państwem członkowskim i mieszczącymi się na jego terytorium enklawami innych państw członkowskich lub organizacji międzynarodowych.

Do enklaw terytorialnych zalicza się ambasady oraz krajowe siły zbrojne stacjonujące poza terytorium macierzystego kraju;

5) towary używane jako nośniki informacji utworzonych na potrzeby konkretnego klienta, w tym oprogramowanie;

6) oprogramowanie pobrane z Internetu;

7) towary dostarczane bezpłatnie, które same w sobie nie są przedmiotem transakcji handlowej, pod warunkiem że przemieszczane są wyłącznie w celu przygotowania lub wsparcia zamierzonej transakcji handlowej przez zademonstrowanie cech takich towarów lub usług, takie jak:

    a) materiały reklamowe,

    b) próbki handlowe;

8) towary przeznaczone do naprawy i po naprawie oraz części zamienne ujęte w planie napraw, oraz wymienione części wadliwe;

9) środki transportu przekraczające granicę w ramach wykonywanej pracy, w tym wyrzutnie statków kosmicznych podczas wystrzeliwania statków kosmicznych;

10) energia elektryczna - kod CN 2716 00 00;

11) gaz ziemny - kody CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00.

Załącznik nr 2

Aneks "E"

Kody rodzajów transakcji

A Kod transakcji B
1 2 3
1. Transakcje, z którymi związane jest faktyczne lub zamierzone przeniesienie prawa własności pomiędzy rezydentem i nierezydentem za wynagrodzeniem (pieniężnym lub innym) (z wyjątkiem transakcji wymienionych pod kodami 2, 7 i 8 kolumny A) 11 1. Kupno/sprzedaż (nieobarczone żadnymi warunkami)
12 2. Dostawy z zamiarem sprzedaży po zatwierdzeniu lub wypróbowaniu, przeznaczone do wysyłki lub dostawy za pośrednictwem agenta komisowego
13 3. Handel barterowy (wynagrodzenie w naturze)
14 4. Leasing finansowy (kupno/sprzedaż na raty)(1)
19 9. Inne
2. Zwroty towarów i wymiana towarów nieodpłatnie po zarejestrowaniu pierwszej transakcji 21 1. Zwrot towarów
22 2. Wymiana zwróconych towarów
23 3. Wymiana (np. w ramach gwarancji) towarów, które nie zostały zwrócone
29 9. Inne
3. Transakcje, z którymi związane jest przeniesienie prawa własności bez rekompensaty finansowej lub innej (np. transporty humanitarne) 30  
4. Dostawy mające na celu uszlachetnianie(2) w ramach umowy (bez przeniesienia prawa własności na uszlachetniającego) 41 1. Towary, które mają wrócić do początkowego państwa członkowskiego wysyłki
42 2. Towary, które nie mają wrócić do początkowego państwa członkowskiego wysyłki
5. Dostawy następujące po uszlachetnianiu w ramach umowy (bez przeniesienia prawa własności na uszlachetniającego) 51 1. Towary, które wracają do początkowego państwa członkowskiego wysyłki
52 2. Towary, które nie wracają do początkowego państwa członkowskiego wysyłki
7. Dostawy w ramach wspólnych programów obronnych lub innych międzyrządowych programów produkcyjnych 70  
8. Dostawy materiałów budowlanych i wyposażenia technicznego w ramach umowy o roboty budowlane, zawartej między inwestorem a generalnym wykonawcą, lub w zakresie inżynierii lądowej, dla których nie jest wymagane osobne fakturowanie towarów, natomiast wystawiana jest faktura za całą dostawę objętą umową 80  
9. Inne transakcje, których nie można sklasyfikować pod innymi kodami 91 1. Wynajem, wypożyczenie i leasing operacyjny dłuższy niż 24 miesiące
99 9. Inne

(1) Leasing finansowy obejmuje transakcje, w których raty leasingu obliczane są w taki sposób, że obejmują całą lub prawie całą wartość towarów. Ryzyko i korzyści związane z własnością przekazywane są dzierżawcy. W chwili zakończenia umowy dzierżawca staje się prawnym właścicielem towarów.

(2) Uszlachetnianie obejmuje operacje (np. przetworzenie, budowę, montaż, udoskonalenie, renowację) mające na celu wytworzenie nowego lub faktycznie ulepszonego towaru. Niekoniecznie jest to związane ze zmianą klasyfikacji towaru. Uszlachetnianie wykonywane na własny rachunek przez podmiot dokonujący uszlachetniania nie jest objęte niniejszą pozycją i powinno być zarejestrowane w pozycji 1 kolumny A.

 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60