Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.08.2010 r.
w sprawie szczegółowych warunków przeprowadzenia przetargu dla podmiotów ubiegających się o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna gry lub zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne
o przepisie
art./§
aktu prawnego
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
Uwaga od redakcji:
Zmiany, które wchodzą w życie w wybranej wersji czasowej - zaznaczono kolorem
Na podstawie art. 33 ust. 5 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. nr 127, poz. 857) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Zawiadomienie o przetargu dla podmiotów ubiegających się o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna gry lub zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne, zwanym dalej "przetargiem", ogłasza się na tablicy ogłoszeń urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych i w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej tego ministra.
2. Zawiadomienie o przetargu powinno określać:
1) datę jego ogłoszenia;
2) przedmiot przetargu, w tym zakres koncesji na prowadzenie kasyna gry, zwanej dalej "koncesją", lub zezwolenia na prowadzenie salonu gry bingo pieniężne, zwanego dalej "zezwoleniem";
3) wymaganą treść ofert;
4) kryteria i sposób oceny ofert określone w § 2;
5) miejsce i terminy:
a) składania ofert,
b) otwarcia ofert,
c) rozpoczęcia przetargu,
d) rozstrzygnięcia przetargu,
e) ogłoszenia wyników przetargu.
§ 2. 1. Ustala się następujące kryteria oceny ofert:
1) atrakcyjność proponowanej lokalizacji kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne, przy czym:
a) za preferowaną uznaje się lokalizację budynku:
- w centrum miasta,
- przy ruchliwym ciągu komunikacyjnym,
- w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie centrum rozrywki,
b) za preferowany uznaje się następujący standard budynku:
- hotel kategorii trzy, cztery albo pięć gwiazdek,
- budynek zabytkowy albo budynek nowy;
2) planowany termin rozpoczęcia działalności kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne;
3) planowane godziny otwarcia kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne;
4) terminowość rozpoczynania dotychczasowej działalności po uzyskaniu koncesji lub zezwolenia w wyniku przetargu, przy czym bierze się pod uwagę koncesje i zezwolenia uzyskane w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu;
5) zgodność wysokości podstawy opodatkowania podatkiem od gier uprzednio deklarowanej przez podmiot, który uzyskał koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu, z realnie uzyskaną w działalności prowadzonej na podstawie takiej koncesji lub zezwolenia, przy czym bierze się pod uwagę koncesje i zezwolenia uzyskane w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu;
6) przypadki:
a) cofnięcia koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych lub
b) wezwania przez organ udzielający koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych do usunięcia stwierdzonych uchybień
- w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu;
7) uchybienia w dotychczas prowadzonej działalności w zakresie gier hazardowych, potwierdzone przez organ udzielający koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych lub organ właściwy w sprawach kontroli w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu;
8) rentowność, rozumianą jako wynik netto, ustalony w "Rachunku zysków i strat" zgodnie z przepisami o rachunkowości, w każdym z ostatnich trzech lat działalności;
9) doświadczenie na rynku gier hazardowych, rozumiane jako wcześniejsze prowadzenie przez okres co najmniej roku, przez podmiot ubiegający się o udzielenie koncesji lub zezwolenia, jego akcjonariuszy (wspólników), członków zarządu lub członków rady nadzorczej, działalności w zakresie gier hazardowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.
2. Przez użyte w ust. 1 pkt 1 określenia:
1) bezpośrednie sąsiedztwo - należy rozumieć sąsiedztwo dwóch budynków (ściana do ściany) lub działek gruntowych, na których znajdują się te budynki, także w przypadku gdy działki są rozdzielone wyłącznie ciągiem komunikacyjnym, przy którym nie są zlokalizowane żadne inne budowle i budynki;
2) centrum rozrywki - należy rozumieć wyodrębniony budynek, na terenie którego znajdują się miejsca służące rozrywce i rekreacji, takie jak klub bilardowy, kawiarnia, dyskoteka, kręgielnia, klub nocny;
3) budynek zabytkowy - należy rozumieć budynek znajdujący się w ewidencji zabytków;
4) budynek nowy - należy rozumieć budynek oddany do użytkowania nie wcześniej niż dwa lata przed dniem ogłoszenia zawiadomienia o przetargu.
3. Punktację w ramach każdego z kryteriów oceny ofert, o których mowa w ust. 1, określa załącznik do rozporządzenia.
4. Punkty przyznane za każdy element wymieniony w ust. 1 pkt 1, w ramach kryterium atrakcyjności lokalizacji, sumuje się.
5. Za najkorzystniejszą ofertę uznaje się ofertę, która uzyskała największą liczbę punktów.
§ 3. Podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia składają w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych ofertę w formie pisemnej, w zalakowanych lub zaplombowanych kopertach.
§ 4. 1. Okres między dniem ogłoszenia zawiadomienia o przetargu a dniem, w którym upływa termin wyznaczony na składanie ofert, nie może być dłuższy niż 40 dni.
2. Okres między dniem, w którym upływa termin wyznaczony na składanie ofert, a dniem zakończenia postępowania przetargowego nie może być dłuższy niż 4 miesiące.
§ 5. Przetarg jest przeprowadzany w formie pisemnej.
§ 6. 1. Przetarg składa się z części jawnej i niejawnej.
2. W części jawnej przetargu komisja przetargowa:
1) odrzuca oferty złożone po upływie wyznaczonego terminu;
2) otwiera pozostałe koperty z ofertami; podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia mogą być obecne przy otwarciu kopert z ofertami.
3. W części niejawnej przetargu komisja przetargowa:
1) odrzuca oferty niespełniające wymagań:
a) określonych w przepisach ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych,
b) dotyczących treści ofert, określonych w zawiadomieniu o przetargu;
2) wybiera najkorzystniejszą ofertę albo ustala, że żadna z ofert nie została wybrana jako najkorzystniejsza.
§ 7. 1. Z przebiegu części jawnej i niejawnej przetargu komisja przetargowa sporządza protokół, który zawiera:
1) oznaczenie miejsca i czasu trwania przetargu;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji przetargowej;
3) liczbę złożonych ofert;
4) wskazanie ofert, o których mowa w § 6 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1, wraz z podaniem przyczyn odrzucenia ofert;
5) ustalenia komisji przetargowej zgodnie z § 6 ust. 3 pkt 2, wraz z podaniem przyczyn niewybrania żadnej oferty, w przypadku ustalenia, że żadna z ofert nie została wybrana jako najkorzystniejsza;
6) podpisy osób wchodzących w skład komisji przetargowej.
2. Komisja przetargowa przekazuje protokół ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
3. Przekazanie protokołu ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych kończy postępowanie przetargowe.
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.*)
___________________
*) Zakres spraw uregulowany niniejszym rozporządzeniem był poprzednio uregulowany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 3.06.2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. nr 102, poz. 948 i nr 217, poz. 2133, z 2004 r. nr 272, poz. 2691, z 2005 r. nr 266, poz. 2233, z 2006 r. nr 246, poz. 1801, z 2007 r. nr 247, poz. 1827, z 2008 r. nr 182, poz. 1123 i nr 235, poz. 1592 oraz z 2009 r. nr 124, poz. 1027 i nr 181, poz. 1414), które utraciło moc z dniem 2.07.2010 r. zgodnie z art. 143 ustawy z dnia 19.11.2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. nr 201, poz. 1540 oraz z 2010 r. nr 127, poz. 857).
1. Atrakcyjność proponowanej lokalizacji kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne:
1) lokalizacja budynku:
a) 1 pkt - w centrum miasta,
b) 1 pkt - przy ruchliwym ciągu komunikacyjnym,
c) 1 pkt - w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie centrum rozrywki;
2) standard budynku:
a) 5 pkt - hotel kategorii cztery albo pięć gwiazdek,
b) 4 pkt - budynek zabytkowy,
c) 3 pkt - budynek nowy,
d) 3 pkt - hotel kategorii trzy gwiazdki.
2. Planowany termin rozpoczęcia działalności kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne:
1) 3 pkt - w przypadku zadeklarowania przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia terminu rozpoczęcia działalności nieprzekraczającego 3 miesięcy od dnia udzielenia koncesji lub zezwolenia;
2) 2 pkt - w przypadku zadeklarowania przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia terminu rozpoczęcia działalności wynoszącego ponad 3 miesiące i nieprzekraczającego 6 miesięcy od dnia udzielenia koncesji lub zezwolenia;
3) 1 pkt - w przypadku zadeklarowania przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia terminu rozpoczęcia działalności wynoszącego ponad 6 miesięcy i nieprzekraczającego 12 miesięcy od dnia udzielenia koncesji lub zezwolenia;
4) 0 pkt - w przypadku zadeklarowania przez podmiot bądź podmioty ubiegające się o udzielenie koncesji lub zezwolenia terminu rozpoczęcia działalności wynoszącego ponad 12 miesięcy od dnia udzielenia koncesji lub zezwolenia.
3. Planowane godziny otwarcia kasyna gry lub salonu gry bingo pieniężne:
1) 1 pkt - w przypadku gdy obiekt będzie otwarty dłużej niż 12 godzin na dobę;
2) 0,5 pkt - w przypadku gdy obiekt będzie otwarty od 8 do 12 godzin na dobę;
3) 0 pkt - w przypadku gdy obiekt będzie otwarty krócej niż 8 godzin na dobę.
4. Terminowość rozpoczynania dotychczasowej działalności po uzyskaniu koncesji lub zezwolenia w wyniku przetargu w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu:
1) 3 pkt - w przypadku gdy podmiot ubiegający się o udzielenie koncesji lub zezwolenia uzyskał w tym okresie koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu i rozpoczął działalność w terminie zadeklarowanym w ofercie, z zastrzeżeniem, że w przypadku podmiotu, który w tym okresie uzyskał więcej niż jedną koncesję lub zezwolenie, liczba punktów mieści się w przedziale od 0 do 3, odpowiednio:
a) 3 pkt - w przypadku otwarcia w zadeklarowanym terminie od 100% do 75% ośrodków,
b) 2 pkt - w przypadku otwarcia w zadeklarowanym terminie poniżej 75% do 50% ośrodków,
c) 1 pkt - w przypadku otwarcia w zadeklarowanym terminie poniżej 50% do 25% ośrodków,
d) 0 pkt - w przypadku otwarcia w zadeklarowanym terminie poniżej 25% ośrodków;
2) 2 pkt - w przypadku podmiotu ubiegającego się o udzielenie koncesji lub zezwolenia, który:
a) dotychczas nie uzyskał koncesji lub zezwolenia w wyniku przetargu, w tym dotychczas nie przystępował do przetargu,
b) uzyskał koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu w innym okresie,
c) nie może być poddany ocenie ze względu na fakt, że deklarowany termin rozpoczęcia działalności jeszcze nie upłynął;
3) 0 pkt - w przypadku gdy podmiot ubiegający się o udzielenie koncesji lub zezwolenia uzyskał w tym okresie koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu, lecz nie rozpoczął działalności w zadeklarowanym w ofercie terminie.
5. Zgodność wysokości podstawy opodatkowania podatkiem od gier uprzednio deklarowanej przez podmiot, który uzyskał koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu, z realnie uzyskaną w działalności prowadzonej na podstawie takiej koncesji lub zezwolenia, biorąc pod uwagę koncesje i zezwolenia uzyskane w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu:
1) 4 pkt - w przypadku gdy zgodność pomiędzy deklarowaną a realnie uzyskaną podstawą opodatkowania występuje w przedziale powyżej 75% do 100%,
2) 2 pkt - w przypadku gdy zgodność pomiędzy deklarowaną a realnie uzyskaną podstawą opodatkowania występuje w przedziale od 50% do 75%,
3) 2 pkt - w przypadku podmiotów, które dotychczas nie przystępowały do przetargu lub uzyskały koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu w innym okresie, lub w stosunku do których nie jest możliwe zweryfikowanie deklarowanej wysokości podstawy opodatkowania ze względu na zbyt krótki okres sprawozdawczości,
4) 0 pkt - w przypadku gdy zgodność pomiędzy deklarowaną a realnie uzyskaną podstawą opodatkowania podatkiem od gier wynosi poniżej 50%
- przy czym w przypadku podmiotu, który w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu, uzyskał więcej niż jedną koncesję lub zezwolenie w wyniku przetargu, bierze się pod uwagę średnią kwot podstawy opodatkowania deklarowanych i uzyskanych.
6. Przypadki cofnięcia koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych lub wezwania przez organ udzielający takiej koncesji lub zezwoleń do usunięcia stwierdzonych uchybień w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu:
1) 2 pkt - w przypadku podmiotu:
a) któremu w tym okresie nie cofnięto koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych ani do którego nie skierowano w tym okresie wezwania do usunięcia stwierdzonych uchybień,
b) który nie prowadził w tym okresie działalności w zakresie gier hazardowych;
2) 0 pkt - w przypadku podmiotu, do którego w tym okresie skierowano wezwanie do usunięcia stwierdzonych uchybień bądź któremu cofnięto koncesję, zezwolenie lub inne zezwolenie w zakresie gier hazardowych.
7. Uchybienia w dotychczas prowadzonej działalności w zakresie gier hazardowych, potwierdzone przez organ udzielający koncesji, zezwolenia lub innego zezwolenia w zakresie gier hazardowych lub organ właściwy w sprawach kontroli w okresie ostatnich trzech lat kalendarzowych poprzedzających rok, w którym zostało ogłoszone zawiadomienie o przetargu:
1) 1 pkt - w przypadku gdy nie stwierdzono uchybień, które w tym okresie zostały potwierdzone, oraz w przypadku podmiotów, które w tym okresie nie prowadziły działalności w zakresie gier hazardowych;
2) 0 pkt - w przypadku gdy stwierdzono uchybienia, które w tym okresie zostały potwierdzone.
8. Rentowność (wynik netto w każdym z ostatnich trzech lat działalności):
1) 2 pkt - w przypadku wyniku dodatniego;
2) 1 pkt - w przypadku podmiotów, co do których nie można ustalić wyniku netto w trzech ostatnich latach działalności;
3) 0 pkt - w przypadku wyniku ujemnego.
9. Doświadczenie na rynku gier hazardowych:
1) 1 pkt - w przypadku gdy podmiot posiada doświadczenie na rynku gier hazardowych;
2) 0 pkt - w przypadku gdy podmiot nie posiada doświadczenia na rynku gier hazardowych.