Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24.08.2009 r. w sprawie przyznawania i wypłaty świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przedsiębiorcom w przejściowych trudnościach finansowych
o przepisie
art./§
aktu prawnego
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
Uwaga od redakcji:
Rozporządzenie utraciło moc z dniem 21.11.2013 r.
Na podstawie art. 19 ustawy z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz. U. nr 125, poz. 1035) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowy tryb przyznawania i wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców, zwanej dalej "ustawą";
2) wzór wniosku przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych, zwanego dalej "przedsiębiorcą", o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy;
3) wzór zaświadczenia potwierdzającego spełnienie przez przedsiębiorcę warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-6 ustawy;
4) wzór wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, zwanego dalej "Funduszem";
5) zakres informacji niezbędnych do zawarcia umowy;
6) wymagane dokumenty uzasadniające wniosek.
§ 2. 1. Wniosek przedsiębiorcy o przyznanie świadczeń z Funduszu składa się z:
1) Części A - obejmującej oświadczenie przedsiębiorcy, że znajduje się w przejściowych trudnościach finansowych, oraz wystąpienie o wydanie zaświadczenia potwierdzającego spełnienie warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-6 ustawy;
2) Części B - obejmującej wystąpienie przedsiębiorcy o zawarcie umowy o wypłatę ze środków Funduszu świadczeń z tytułu przestoju ekonomicznego lub obniżenia wymiaru czasu pracy oraz świadczeń na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od przyznanych świadczeń lub o ustalenie nowych warunków spłaty należności Funduszu.
2. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
3. Do wniosku przedsiębiorca dołącza:
1) aktualne zaświadczenie o nadaniu numeru REGON i kopię decyzji o nadaniu NIP;
2) aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub wypis z ewidencji działalności gospodarczej;
3) aktualne zaświadczenie banku prowadzącego rachunek bankowy przedsiębiorcy lub zaświadczenie spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej o numerze prowadzonego rachunku;
4) zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i urzędu skarbowego o niezaleganiu ze zobowiązaniami publicznoprawnymi lub zaświadczenie o zawarciu porozumienia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub kopię decyzji urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia i terminowego opłacania rat lub o korzystaniu z odroczenia terminu płatności;
5) dokumenty potwierdzające istnienie związku między przejściowymi trudnościami finansowymi a spadkiem obrotu;
6) oświadczenie o obowiązującej u przedsiębiorcy stopie procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe;
7) oświadczenie, że pracownicy objęci wykazem pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu nie osiągnęli w roku, w którym jest dokonywana wypłata świadczeń, kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, stanowiącej 30-krotność prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, o której mowa w art. 19 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. nr 11, poz. 74, z późn. zm.), a jeżeli taką podstawę wymiaru osiągnęli w tym roku - oświadczenie, że naliczone składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wykazane w wykazie pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu obliczone zostały tylko od tej części podstawy wymiaru składek, która nie spowodowała przekroczenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek;
8) program naprawczy sporządzony przez przedsiębiorcę na rok liczony od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku, uprawdopodobniający poprawę kondycji finansowej przedsiębiorcy, zawierający:
a) prezentację przedsiębiorcy obejmującą w szczególności cele, zadania, profil i zakres działania przedsiębiorcy,
b) opis działań zorientowanych na poprawę kondycji finansowej przedsiębiorcy, wybór środków oraz strategię realizacji programu naprawczego,
c) w przypadku istnienia zaległości publiczno-prawnych - zaświadczenia o ich wysokości i plan ich spłaty;
9) oświadczenie przedsiębiorcy o niekorzystaniu dotychczas przez pracowników z pomocy z tytułu przestoju ekonomicznego, ograniczenia wymiaru czasu pracy, stypendium, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, oraz innego świadczenia z tytułu zatrudnienia, szkolenia albo studiów podyplomowych, finansowanego ze środków publicznych;
10) pisemną zgodę pracownika na objęcie go przestojem ekonomicznym.
4. W przypadku gdy dołączone do wniosku dokumenty potwierdzają spełnienie warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-6 ustawy, właściwy organ, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 1-3 ustawy, wydaje zaświadczenie potwierdzające spełnienie tych warunków, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 3. Do zawarcia umowy w celu przyznania świadczeń z Funduszu niezbędna jest:
1) informacja o rodzajach świadczeń, o które wnioskuje przedsiębiorca;
2) oświadczenie przedsiębiorcy o rodzaju i wysokości otrzymanej pomocy publicznej;
3) oświadczenie przedsiębiorcy, że dotrzyma warunków, o których mowa w art. 6 ustawy;
4) zobowiązanie przedsiębiorcy do zwrotu kwoty pomocy w przypadkach wskazanych w art. 7 lub art. 21 ustawy;
5) kopia układu zbiorowego pracy lub porozumienia, o którym mowa w art. 12 ust. 2 albo ust. 3 ustawy.
§ 4. 1. Przedsiębiorca niezwłocznie po podpisaniu umowy składa w 3 egzemplarzach do właściwego ze względu na miejsce swojej siedziby kierownika Biura Terenowego Funduszu aktualny wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
2. W przypadku świadczeń z tytułu przestoju ekonomicznego, wykaz, o którym mowa w ust. 1, składa się za okres nieprzekraczający 3 kolejnych miesięcy sprzed dnia złożenia wniosku, natomiast kolejne wykazy przedsiębiorca składa do końca każdego miesiąca, za który świadczenie jest należne.
3. W przypadku świadczeń z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy, wykaz, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca składa do końca każdego miesiąca, za który świadczenie jest należne.
§ 5. Przekazanie przez kierownika Biura Terenowego Funduszu świadczeń finansowych przyznanych przedsiębiorcy następuje niezwłocznie po zatwierdzeniu przez niego zgodności złożonego przez przedsiębiorcę wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu z umową oraz przedłożonymi do wglądu listami płac, na wskazany rachunek bankowy przedsiębiorcy lub rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej prowadzony dla przedsiębiorcy.
§ 6. Przedsiębiorca niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych z Funduszu, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania, na podstawie zatwierdzonego przez kierownika Biura Terenowego Funduszu wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu, wypłaca świadczenia uprawnionym pracownikom oraz odprowadza należne składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a także przekazuje należności alimentacyjne.
§ 7. 1. Przedsiębiorca, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania środków finansowych:
1) zwraca na rachunek bankowy Biura Terenowego Funduszu różnicę między kwotą otrzymanych środków finansowych na wypłatę świadczeń a kwotą świadczeń wypłaconych osobom uprawnionym;
2) przekazuje kierownikowi Biura Terenowego Funduszu wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu, zawierający potwierdzenie własnoręcznym podpisem otrzymanie świadczeń przez osoby uprawnione oraz kopie potwierdzeń dokonania wypłaty świadczeń przekazem pocztowym lub przelewem bankowym;
3) przekazuje do Biura Terenowego Funduszu kopie potwierdzenia odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, składek na Fundusz i Fundusz Pracy oraz przekazania należności alimentacyjnych.
2. Przedsiębiorca jest obowiązany powiadomić na piśmie kierownika Biura Terenowego Funduszu o każdej zmianie okoliczności mających wpływ na wysokość wypłacanych świadczeń, w terminie 7 dni od dnia ich zaistnienia.
§ 8. Przepisy rozporządzenia stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w przepisach rozdziału 3 i 4 ustawy ze wspólnym rynkiem.
§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.*)
________________
*) Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 25.08.2009 r.
Zaświadczenie potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-6 ustawy...