Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

Ujednolicone przepisy prawne - www.przepisy.gofin.pl
Aktualnie jesteś: Ujednolicone przepisy prawne (strona główna) » 

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24.02.2009 r. w sprawie systemu teleinformatycznego przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju

 Dz. U. z 2009 r. nr 32, poz. 230

Uwaga od redakcji:
Rozporządzenie utraciło moc z dniem 1.09.2010 r.

Na podstawie art. 46 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. nr 3, poz. 11) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:

    1) sposób funkcjonowania systemu teleinformatycznego przemieszczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, zwanego dalej "systemem";

    2) szczegółowe wymogi, jakie powinny spełniać dokumenty w formie elektronicznej przesyłane w systemie;

    3) szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przy użyciu dokumentów w formie elektronicznej przesyłanych w systemie, w szczególności sposób obiegu administracyjnego dokumentu towarzyszącego w formie elektronicznej, a także sposób potwierdzania odbioru wyrobów akcyzowych przez podmioty dokonujące przemieszczeń wyrobów akcyzowych;

    4) procedury szczególne w przypadku awarii systemu lub systemów współpracujących:

      a) SEED - komputerowa baza danych zawierająca wykaz podatników prowadzących składy podatkowe, miejsc zatwierdzonych jako składy podatkowe oraz zarejestrowanych handlowców,

      b) OSOZ - Ogólnopolski System Obsługi Zabezpieczeń i Pozwoleń,

      c) ISZTAR - System Zintegrowanej Taryfy Celnej.

§ 2. 1. System umożliwia przesyłanie administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz innych dokumentów w formie elektronicznej pomiędzy podmiotem wysyłającym wyroby akcyzowe, organem podatkowym i podmiotem odbierającym te wyroby, generowanych w związku z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju.

2. Użytkownicy systemu dokonują rozliczenia zabezpieczenia akcyzowego w sposób elektroniczny przy przemieszczeniu wyrobów akcyzowych dokonywanym przy pomocy systemu.

§ 3. Administracyjny dokument towarzyszący w formie elektronicznej zawiera identyczne dane jak administracyjny dokument towarzyszący w formie papierowej i jest stosowany zgodnie z warunkami określonymi dla tego dokumentu w formie papierowej.

§ 4. 1. Podmiot wysyłający wyroby akcyzowe generuje w systemie:

    1) powiadomienie o planowanym przemieszczeniu wyrobów akcyzowych i administracyjny dokument towarzyszący w formie elektronicznej, przed rozpoczęciem przemieszczenia wyrobów akcyzowych;

    2) powiadomienie o zmianie miejsca przeznaczenia, w przypadku zmiany w trakcie przemieszczenia wyrobów akcyzowych podmiotu odbierającego te wyroby, wymienionego w administracyjnym dokumencie towarzyszącym w formie elektronicznej.

2. Podmiot odbierający wyroby akcyzowe generuje w systemie:

    1) powiadomienie o przybyciu przemieszczanych wyrobów akcyzowych po zakończeniu przemieszczenia;

    2) raport odbioru wyrobów akcyzowych po zakończeniu przemieszczenia.

3. Organ podatkowy generuje w systemie:

    1) informację o podjęciu kontroli w miejscu wysyłki i odbioru lub o jej braku;

    2) informację o przydzieleniu osoby do kontroli;

    3) informację o wynikach kontroli w miejscu wysyłki lub odbioru;

    4) anulowanie administracyjnego dokumentu towarzyszącego w formie elektronicznej przed rozpoczęciem przemieszczenia wyrobów akcyzowych, w przypadku gdy podmiot zaniecha dokonania przemieszczenia wyrobów akcyzowych;

    5) informację o przydzieleniu osoby do manualnego obciążenia zabezpieczenia akcyzowego;

    6) informację o rejestracji zdarzenia w trakcie transportu;

    7) informację o zgłoszeniu ryzyka przesyłki;

    8) powiadomienie o planowanej przesyłce, administracyjny dokument towarzyszący w formie elektronicznej, powiadomienie o zmianie miejsca przeznaczenia, powiadomienie o przybyciu przesyłki oraz raport odbioru w przypadku procedury awaryjnej;

    9) dodatkowe zarejestrowanie administracyjnych dokumentów towarzyszących w systemie, w przypadku procedury awaryjnej;

    10) wyszukanie administracyjnych dokumentów towarzyszących w formie elektronicznej;

    11) zmianę osoby wyznaczonej do wykonania zadania.

4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają weryfikacji przez system. O poprawności tych dokumentów powiadamiany jest podmiot, który przesłał te dokumenty w formie elektronicznej.

§ 5. Podmiot wysyłający i odbierający wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy jest obowiązany do przechowywania administracyjnych dokumentów towarzyszących w formie elektronicznej wygenerowanych w systemie, zapisanych na informatycznych nośnikach danych lub w formie wydruku przez okres, o którym mowa w art. 41 ust. 13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

§ 6. 1. W przypadku wystąpienia awarii systemu lub systemów współpracujących przed rozpoczęciem przemieszczenia wyrobów akcyzowych stosuje się wyłącznie administracyjny dokument towarzyszący w formie papierowej oraz oryginał potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego. W przypadku wystąpienia awarii po rozpoczęciu przemieszczenia wyrobów akcyzowych zakończenie przemieszczenia w systemie może nastąpić wyłącznie po usunięciu awarii systemu.

2. W przypadku awarii systemu OSOZ po rozpoczęciu przemieszczenia wyrobów akcyzowych przemieszczenie może zostać zakończone w systemie, natomiast zabezpieczenie akcyzowe jest zwalniane po przywróceniu pracy systemu OSOZ.

§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2009 r.

 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60