Facebook

Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

Ujednolicone przepisy prawne - www.przepisy.gofin.pl
Aktualnie jesteś: Ujednolicone przepisy prawne (strona główna) » 

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24.08.2009 r. w sprawie przyznawania i wypłaty świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przedsiębiorcom w przejściowych trudnościach finansowych

 Dz. U. z 2009 r. nr 135, poz. 1112

Uwaga od redakcji:
Rozporządzenie utraciło moc z dniem 21.11.2013 r.

Na podstawie art. 19 ustawy z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (Dz. U. nr 125, poz. 1035) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa:

    1) szczegółowy tryb przyznawania i wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców, zwanej dalej "ustawą";

    2) wzór wniosku przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych, zwanego dalej "przedsiębiorcą", o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy;

    3) wzór zaświadczenia potwierdzającego spełnienie przez przedsiębiorcę warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-6 ustawy;

    4) wzór wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, zwanego dalej "Funduszem";

    5) zakres informacji niezbędnych do zawarcia umowy;

    6) wymagane dokumenty uzasadniające wniosek.

§ 2. 1. Wniosek przedsiębiorcy o przyznanie świadczeń z Funduszu składa się z:

    1) Części A - obejmującej oświadczenie przedsiębiorcy, że znajduje się w przejściowych trudnościach finansowych, oraz wystąpienie o wydanie zaświadczenia potwierdzającego spełnienie warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-6 ustawy;

    2) Części B - obejmującej wystąpienie przedsiębiorcy o zawarcie umowy o wypłatę ze środków Funduszu świadczeń z tytułu przestoju ekonomicznego lub obniżenia wymiaru czasu pracy oraz świadczeń na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od przyznanych świadczeń lub o ustalenie nowych warunków spłaty należności Funduszu.

2. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

3. Do wniosku przedsiębiorca dołącza:

    1) aktualne zaświadczenie o nadaniu numeru REGON i kopię decyzji o nadaniu NIP;

    2) aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub wypis z ewidencji działalności gospodarczej;

    3) aktualne zaświadczenie banku prowadzącego rachunek bankowy przedsiębiorcy lub zaświadczenie spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej o numerze prowadzonego rachunku;

    4) zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i urzędu skarbowego o niezaleganiu ze zobowiązaniami publicznoprawnymi lub zaświadczenie o zawarciu porozumienia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub kopię decyzji urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia i terminowego opłacania rat lub o korzystaniu z odroczenia terminu płatności;

    5) dokumenty potwierdzające istnienie związku między przejściowymi trudnościami finansowymi a spadkiem obrotu;

    6) oświadczenie o obowiązującej u przedsiębiorcy stopie procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe;

    7) oświadczenie, że pracownicy objęci wykazem pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu nie osiągnęli w roku, w którym jest dokonywana wypłata świadczeń, kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, stanowiącej 30-krotność prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, o której mowa w art. 19 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. nr 11, poz. 74, z późn. zm.), a jeżeli taką podstawę wymiaru osiągnęli w tym roku - oświadczenie, że naliczone składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wykazane w wykazie pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu obliczone zostały tylko od tej części podstawy wymiaru składek, która nie spowodowała przekroczenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek;

    8) program naprawczy sporządzony przez przedsiębiorcę na rok liczony od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku, uprawdopodobniający poprawę kondycji finansowej przedsiębiorcy, zawierający:

      a) prezentację przedsiębiorcy obejmującą w szczególności cele, zadania, profil i zakres działania przedsiębiorcy,

      b) opis działań zorientowanych na poprawę kondycji finansowej przedsiębiorcy, wybór środków oraz strategię realizacji programu naprawczego,

      c) w przypadku istnienia zaległości publiczno-prawnych - zaświadczenia o ich wysokości i plan ich spłaty;

    9) oświadczenie przedsiębiorcy o niekorzystaniu dotychczas przez pracowników z pomocy z tytułu przestoju ekonomicznego, ograniczenia wymiaru czasu pracy, stypendium, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy, oraz innego świadczenia z tytułu zatrudnienia, szkolenia albo studiów podyplomowych, finansowanego ze środków publicznych;

    10) pisemną zgodę pracownika na objęcie go przestojem ekonomicznym.

4. W przypadku gdy dołączone do wniosku dokumenty potwierdzają spełnienie warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-6 ustawy, właściwy organ, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 1-3 ustawy, wydaje zaświadczenie potwierdzające spełnienie tych warunków, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 3. Do zawarcia umowy w celu przyznania świadczeń z Funduszu niezbędna jest:

    1) informacja o rodzajach świadczeń, o które wnioskuje przedsiębiorca;

    2) oświadczenie przedsiębiorcy o rodzaju i wysokości otrzymanej pomocy publicznej;

    3) oświadczenie przedsiębiorcy, że dotrzyma warunków, o których mowa w art. 6 ustawy;

    4) zobowiązanie przedsiębiorcy do zwrotu kwoty pomocy w przypadkach wskazanych w art. 7 lub art. 21 ustawy;

    5) kopia układu zbiorowego pracy lub porozumienia, o którym mowa w art. 12 ust. 2 albo ust. 3 ustawy.

§ 4. 1. Przedsiębiorca niezwłocznie po podpisaniu umowy składa w 3 egzemplarzach do właściwego ze względu na miejsce swojej siedziby kierownika Biura Terenowego Funduszu aktualny wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu, którego wzór jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

2. W przypadku świadczeń z tytułu przestoju ekonomicznego, wykaz, o którym mowa w ust. 1, składa się za okres nieprzekraczający 3 kolejnych miesięcy sprzed dnia złożenia wniosku, natomiast kolejne wykazy przedsiębiorca składa do końca każdego miesiąca, za który świadczenie jest należne.

3. W przypadku świadczeń z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy, wykaz, o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorca składa do końca każdego miesiąca, za który świadczenie jest należne.

§ 5. Przekazanie przez kierownika Biura Terenowego Funduszu świadczeń finansowych przyznanych przedsiębiorcy następuje niezwłocznie po zatwierdzeniu przez niego zgodności złożonego przez przedsiębiorcę wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu z umową oraz przedłożonymi do wglądu listami płac, na wskazany rachunek bankowy przedsiębiorcy lub rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej prowadzony dla przedsiębiorcy.

§ 6. Przedsiębiorca niezwłocznie po otrzymaniu środków finansowych z Funduszu, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania, na podstawie zatwierdzonego przez kierownika Biura Terenowego Funduszu wykazu pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu, wypłaca świadczenia uprawnionym pracownikom oraz odprowadza należne składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne i zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a także przekazuje należności alimentacyjne.

§ 7. 1. Przedsiębiorca, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania środków finansowych:

    1) zwraca na rachunek bankowy Biura Terenowego Funduszu różnicę między kwotą otrzymanych środków finansowych na wypłatę świadczeń a kwotą świadczeń wypłaconych osobom uprawnionym;

    2) przekazuje kierownikowi Biura Terenowego Funduszu wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu, zawierający potwierdzenie własnoręcznym podpisem otrzymanie świadczeń przez osoby uprawnione oraz kopie potwierdzeń dokonania wypłaty świadczeń przekazem pocztowym lub przelewem bankowym;

    3) przekazuje do Biura Terenowego Funduszu kopie potwierdzenia odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, składek na Fundusz i Fundusz Pracy oraz przekazania należności alimentacyjnych.

2. Przedsiębiorca jest obowiązany powiadomić na piśmie kierownika Biura Terenowego Funduszu o każdej zmianie okoliczności mających wpływ na wysokość wypłacanych świadczeń, w terminie 7 dni od dnia ich zaistnienia.

§ 8. Przepisy rozporządzenia stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w przepisach rozdziału 3 i 4 ustawy ze wspólnym rynkiem.

§ 9. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.*)

________________
*) Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 25.08.2009 r.

Załącznik nr 1

Wniosek przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych

Załącznik nr 2

Zaświadczenie potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-6 ustawy...

Zaświadczenie potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1-6 ustawy...

Załącznik nr 3

Wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

Wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60