Facebook

Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
Ujednolicone przepisy prawne - www.przepisy.gofin.pl
Aktualnie jesteś: Ujednolicone przepisy prawne (strona główna) » Inne » Drogi publiczne »  Ustawa z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych

Ustawa z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych1)

 Dz. U. z 2018 r. poz. 2068
 
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2020 r. poz. 470
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2021 r. poz. 1376
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2022 r. poz. 1693
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2023 r. poz. 645
 zmieniony przez
zmiany w:
Wyświetl wersje poprzedzające
 Dz. U. z 2024 r. poz. 320

Uwaga od redakcji:
Zmiany, które wchodzą w życie w wybranej wersji czasowej - zaznaczono kolorem

Istniejące wersje czasowe rozdziału 2b
Tekst pierwotny
Dz. U. z 2018 r. poz. 2068
2020.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 470
2021.07.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1376
2022.08.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1693
2022.09.09
zmieniony przez
2023.04.05 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 645
2024.03.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 320
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Rozdział 2b

 Zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej

Istniejące wersje czasowe art. 24ga
2022.09.09
dodany przez
2023.04.05 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 645
2024.03.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 320
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24ga

Istniejące wersje czasowe art. 24h
2018.10.30 Tekst jednolity
Dz. U. z 2018 r. poz. 2068
2020.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 470
2021.07.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1376
2022.08.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1693
2022.09.09
zmieniony przez
2023.04.05 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 645
2024.03.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 320
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24h. Zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej polega na: 

    1) przeprowadzeniu:

      a) oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego,

      b) audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego;

    2) dokonywaniu klasyfikacji odcinków dróg:

      a) ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych,

      b) ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej.

Istniejące wersje czasowe art. 24i
2018.10.30 Tekst jednolity
Dz. U. z 2018 r. poz. 2068
2020.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 470
2021.07.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1376
2022.08.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1693
2022.09.09
zmieniony przez
2023.04.05 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 645
2024.03.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 320
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24i. 1. Ocenę wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego przeprowadza się na etapie planowania tej drogi przed wszczęciem postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r. poz. 283, 284 i 322).

2. Przy przeprowadzaniu oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego uwzględnia się:

    1) liczbę zabitych w wypadkach drogowych oraz liczbę wypadków drogowych na drogach, z których ruch drogowy może zostać przeniesiony na planowaną drogę;

    2) warianty przebiegu i parametrów planowanej drogi w przypadku budowy drogi oraz rozkład ruchu drogowego na sieci drogowej;

    3) wpływ planowanej drogi na istniejącą sieć drogową;

    4) wpływ planowanej drogi na uczestników ruchu drogowego;

    5) natężenie ruchu drogowego i jego rodzaj;

    6) czynniki sezonowe i klimatyczne;

    7) potrzeby uczestników ruchu drogowego w zakresie bezpiecznych stref parkingowych;

    8) lokalną aktywność tektoniczną, sejsmiczną oraz możliwość wystąpienia tąpnięć górniczych.

3. Ocena wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego zawiera w szczególności:

    1) opis planowanej budowy lub przebudowy drogi;

    2) opis stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego istniejącego oraz jego stanu w przypadku niezrealizowania planowanej budowy lub przebudowy drogi;

    3) przedstawienie proponowanych i możliwych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;

    4) analizę wpływu alternatywnych rozwiązań na bezpieczeństwo ruchu drogowego;

    5) porównanie rozwiązań alternatywnych, w tym analizę kosztów i korzyści.

4. Wyniki oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego zarządca drogi uwzględnia na kolejnych etapach projektowania budowy albo przebudowy drogi.

Istniejące wersje czasowe art. 24j
2018.10.30 Tekst jednolity
Dz. U. z 2018 r. poz. 2068
2020.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 470
2021.07.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1376
2022.08.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1693
2022.09.09
zmieniony przez
2022.09.21
zmieniony przez
2023.04.05 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 645
2024.03.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 320
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24j. 1. Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadza się:

    1) w ramach opracowywania na potrzeby decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach karty informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, ich ewentualnego uzupełniania oraz gdy w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wyniknie potrzeba przedstawienia nowego wariantu drogi;

    2) przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o pozwoleniu na budowę albo przed zgłoszeniem wykonywania robót;

    3) przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi lub zawiadomieniem o zakończeniu budowy lub przebudowy drogi;

    4) przed upływem 12 miesięcy od dnia oddania drogi do użytkowania.

2. Przy przeprowadzaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, uwzględnia się w szczególności:

    1) położenie geograficzne oraz warunki geograficzne, klimatyczne i meteorologiczne;

    2) lokalizację i rodzaj skrzyżowań;

    3) ograniczenia ruchu;

    4) funkcjonalność w ramach sieci drogowej;

    5) dopuszczalną oraz projektową prędkość pojazdu;

    6) przekrój poprzeczny, w tym liczbę i szerokość pasów ruchu;

    7) plan sytuacyjny i profil podłużny;

    8) ograniczenia widoczności;

    9) dostępność dla środków publicznego transportu zbiorowego;

    10) skrzyżowania z liniami kolejowymi;

    11) projektowane przejścia dla zwierząt i inne urządzenia ochrony środowiska.

3. Przy przeprowadzaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uwzględnia się w szczególności:

    1) oznakowanie pionowe i poziome drogi, na podstawie projektu organizacji ruchu;

    2) oświetlenie drogi i skrzyżowań;

    3) urządzenia i obiekty w pasie drogowym;

    4) sposób zagospodarowania terenów przyległych do pasa drogowego, w tym roślinność;

    5) uczestników ruchu drogowego oraz ich potrzeby w zakresie bezpiecznych stref parkingowych;

    6) sposób dostosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego do potrzeb uczestników ruchu drogowego.

4. Przy przeprowadzaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, uwzględnia się w szczególności:

    1) bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i widoczność w różnych warunkach pogodowych oraz porach dnia;

    2) widoczność oznakowania pionowego i poziomego drogi na podstawie wizji lokalnej w terenie;

    3) stan nawierzchni drogi.

5. Przy przeprowadzaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, uwzględnia się ocenę zachowań uczestników ruchu drogowego i wpływ tych zachowań na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

6. Przy przeprowadzaniu audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w ust. 3-5, uwzględnia się w razie potrzeby kryteria stosowane przy przeprowadzaniu audytu na etapach wcześniejszych.

Art. 24k. 1. Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadza audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego lub zespół audytujący, w którego skład wchodzi co najmniej jeden audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego.

2. Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego nie może być przeprowadzany przez audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, który wykonywał lub wykonuje zadania w zakresie projektowania, budowy, przebudowy, zarządzania odcinkiem drogi podlegającym audytowi, zarządzania ruchem lub nadzoru nad zarządzaniem ruchem na odcinku drogi podlegającym audytowi.

3. Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego nie może być przeprowadzany przez audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, którego małżonek, krewny i powinowaty do drugiego stopnia, osoba związana z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli wykonywał lub wykonuje zadania w zakresie projektowania, budowy, przebudowy, zarządzania odcinkiem drogi podlegającym audytowi, zarządzania ruchem lub nadzoru nad zarządzaniem ruchem na odcinku drogi podlegającym audytowi.

4. Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego może przeprowadzać audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego będący pracownikiem jednostki wykonującej zadania zarządcy drogi lub audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego niepozostający w stosunku pracy z jednostką wykonującą zadania zarządcy drogi.

5. W jednostce wykonującej zadania zarządcy drogi zatrudniającej audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego tworzy się wieloosobowe lub jednoosobowe komórki audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

6. Działalnością wieloosobowej komórki audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego kieruje audytor bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwany dalej "kierownikiem komórki audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego".

7. Kierownik komórki audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego podlega bezpośrednio kierownikowi jednostki, o której mowa w ust. 5, a w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad.

8. Kierownik jednostki, o której mowa w ust. 5, a w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, zapewnia warunki niezbędne do niezależnego, obiektywnego i efektywnego prowadzenia audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zapewnia organizacyjną odrębność komórki audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

9. Do audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego zatrudnionego w jednoosobowej komórce audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego stosuje się przepisy ustawy dotyczące kierownika komórki audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Art. 24l. 1. Audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego wymaga przedstawienia jego wyniku, na który składają się sprawozdanie oraz sformułowane na jego podstawie zalecenia dla zarządcy drogi.

2. Zarządca drogi uwzględnia wynik audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego na dalszych etapach przygotowania, budowy i użytkowania drogi.

3. W uzasadnionych przypadkach zarządca drogi może nie uwzględnić wyniku audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, zarządca drogi jest obowiązany do opracowania uzasadnienia stanowiącego załącznik do wyniku audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Istniejące wersje czasowe art. 24m
2018.10.30 Tekst jednolity
Dz. U. z 2018 r. poz. 2068
2020.03.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 470
2021.07.29 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2021 r. poz. 1376
2022.08.12 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2022 r. poz. 1693
2022.09.09
uchylony przez
2023.04.05 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 645
2024.03.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 320
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24m. 1. Klasyfikację odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych oraz klasyfikację odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej przeprowadza się co najmniej raz na trzy lata.

2. Klasyfikację odcinków dróg ze względu na koncentrację wypadków śmiertelnych przeprowadza się, w odniesieniu do natężenia ruchu, dla odcinków dróg pozostających w użytkowaniu nie mniej niż trzy lata.

3. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, metodę dokonywania klasyfikacji, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze liczbę wypadków drogowych, natężenie ruchu, rodzaj ruchu oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa użytkowników dróg, a także zmniejszenie kosztów wypadków drogowych.

4. Wyniki klasyfikacji, o których mowa w ust. 1, podlegają ocenie wykonywanej przez zespół ekspertów powoływany przez zarządcę drogi. W skład zespołu ekspertów wchodzi co najmniej jedna osoba posiadająca kwalifikacje i doświadczenie wymienione w art. 24n ust. 2 pkt 4 i 5.

5. Zespół ekspertów, po przeprowadzeniu wizytacji w terenie, przedstawia zarządcy drogi propozycję działań, które należy podjąć w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, mając na uwadze propozycje działań przedstawione po przeprowadzeniu ostatniej klasyfikacji, o której mowa w ust. 1, oraz sprawozdań, o których mowa w art. 130b ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

6. Zarządca drogi przeprowadza analizę kosztów i korzyści proponowanych działań, o których mowa w ust. 5. Działania wybrane przez zarządcę drogi są realizowane w ramach dostępnych środków finansowych.

7. Zarządca drogi jest obowiązany do poinformowania uczestników ruchu drogowego o wynikach klasyfikacji, o której mowa w ust. 2, na swojej stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej.

Istniejące wersje czasowe art. 24ma
2022.09.09
dodany przez
2023.04.05 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 645
2024.03.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 320
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24ma

Istniejące wersje czasowe art. 24mb
2022.09.09
dodany przez
2023.04.05 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 645
2024.03.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 320
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24mb

Istniejące wersje czasowe art. 24mc
2022.09.09
dodany przez
2023.04.05 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 645
2024.03.06 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2024 r. poz. 320
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 24mc

 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60