Facebook

Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

Ujednolicone przepisy prawne - www.przepisy.gofin.pl
Aktualnie jesteś: Ujednolicone przepisy prawne (strona główna) » Inne » Obrót instrumentami finansowymi »  Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14.01.2016 r. w ...

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14.01.2016 r. w sprawie szczegółowych warunków, jakie musi spełniać rynek regulowany oraz platforma aukcyjna1)

 Dz. U. z 2016 r. poz. 139
Uwaga od redakcji:
Rozporządzenie utraciło moc z dniem 22.04.2019 r.
Rozdział 3

Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać platforma aukcyjna

§ 14. 1. Spółka prowadząca platformę aukcyjną jest obowiązana zapewnić warunki niezbędne do prowadzenia w sposób sprawny i bezpieczny aukcji na tej platformie, w tym do skutecznego i niezwłocznego przyjmowania ofert składanych na tę platformę, z uwzględnieniem rozporządzenia 1031/2010.

2. Spółka prowadząca platformę aukcyjną jest obowiązana zapewnić warunki niezbędne do zawarcia i wdrożenia uzgodnień w formie umowy z prowadzącym aukcje, w celu umożliwienia sprzedaży oferowanych przez Rzeczpospolitą Polską uprawnień do emisji, o których mowa w art. 22 ust. 2 i 3 rozporządzenia 1031/2010.

§ 15. Spółka prowadząca platformę aukcyjną jest obowiązana wdrożyć rozwiązania, które zapewniają identyfikację potencjalnie niekorzystnych dla działalności tej platformy aukcyjnej lub podmiotów dopuszczonych do składania ofert konsekwencji zdarzeń powodowanych przez konflikty między interesami spółki prowadzącej platformę aukcyjną lub jej akcjonariuszy a stabilnym funkcjonowaniem prowadzonej platformy aukcyjnej i umożliwią zarządzanie tymi konsekwencjami.

§ 16. 1. Spółka prowadząca platformę aukcyjną jest obowiązana zarządzać ryzykiem operacyjnym, na które jest narażona prowadzona przez nią platforma aukcyjna, a w szczególności:

    1) opracować zasady identyfikacji i szacowania poziomu tego ryzyka;

    2) zastosować środki skutecznie ograniczające to ryzyko.

2. W celu właściwego zarządzania ryzykiem spółka prowadząca platformę aukcyjną ustala i wdraża pisemne procedury dotyczące:

    1) zarządzania technicznym funkcjonowaniem systemów informatycznych platformy aukcyjnej;

    2) bezpieczeństwa dostępu podmiotów dopuszczonych do składania ofert do systemów informatycznych tej platformy;

    3) systemu zarządzania ciągłością działania i zasad zachowania ciągłości działania w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych.

3. W celu właściwego zarządzania ryzykiem spółka prowadząca platformę aukcyjną jest obowiązana podejmować działania mające na celu zapewnienie ciągłości obsługi oraz pracy urządzeń i systemów informatycznych wykorzystywanych w prowadzonej działalności, w szczególności przez:

    1) przeprowadzanie testów w zakresie prawidłowości działania urządzeń i systemów informatycznych w przypadku ich wdrożenia lub modyfikacji, w oparciu o opracowane, wdrożone i stosowane procedury wewnętrzne określające metodologię przeprowadzanych testów;

    2) monitorowanie w czasie rzeczywistym oraz dokonywanie okresowych przeglądów i ocen wykorzystywanych urządzeń i systemów informatycznych w celu identyfikowania i eliminacji potencjalnych lub rzeczywistych zakłóceń;

    3) zapewnienie wydajności urządzeń i systemów informatycznych w stopniu odpowiadającym skali prowadzonej działalności, racjonalnie przewidywanemu wzrostowi skali działalności w najbliższym czasie oraz nadzwyczajnym warunkom, które mogłyby zakłócić pracę tych urządzeń i systemów;

    4) zapewnienie odpowiednich zasobów kadrowych, z uwzględnieniem niezbędnych uprawnień i kwalifikacji oraz czasu niezbędnego do realizacji obowiązków;

    5) zabezpieczenie urządzeń i systemów informatycznych przed utratą danych spowodowaną awarią zasilania, innymi awariami lub zakłóceniami oraz innymi zdarzeniami losowymi;

    6) tworzenie z adekwatną częstotliwością kopii bazy danych lub stosowanie innych środków technicznych umożliwiających odtworzenie danych oraz podjęcie pracy urządzeń i systemów informatycznych w sytuacji awarii lub utraty części lub całości danych w podstawowych bazach danych na skutek wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej;

    7) przechowywanie kopii bazy danych w miejscu, w którym, w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych, nie dojdzie do utraty kopii bazy danych;

    8) przeprowadzanie adekwatnych testów zgodności systemów informatycznych podmiotów uprawnionych do składania ofert z systemami informatycznymi spółki prowadzącej platformę aukcyjną w celu ustalenia, czy systemy informatyczne podmiotów uprawnionych do składania ofert nie zagrażają bezpieczeństwu aukcji organizowanych przez tę spółkę.

4. W związku z wykorzystywaniem urządzeń i systemów informatycznych w prowadzonej działalności spółka prowadząca platformę aukcyjną jest obowiązana opracować, wdrożyć i stosować odpowiednie rozwiązania:

    1) zapewniające możliwość całkowitej lub częściowej blokady uczestnictwa podmiotu składającego ofertę oraz anulowania ofert;

    2) ograniczające lub wstrzymujące oferty w celu utrzymania prawidłowego funkcjonowania systemów informatycznych platformy aukcyjnej, w szczególności rozwiązania zapewniające możliwość automatycznego blokowania ofert przekraczających ustalony przez spółkę prowadzącą platformę aukcyjną próg wolumenu ofert;

    3) zapobiegające przepełnianiu arkusza ofert.

5. O istotnych zdarzeniach mogących wpłynąć na ryzyko operacyjne lub powodujących urzeczywistnienie się tego ryzyka spółka prowadząca platformę aukcyjną informuje Komisję niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 24 godzin od powzięcia informacji o wystąpieniu zdarzenia.

§ 17. 1. O każdym podejrzeniu, o którym mowa w art. 56 ust. 1 rozporządzenia 1031/2010, spółka prowadząca platformę aukcyjną informuje Komisję niezwłocznie. Informacja zawiera szczegółowy opis takiego podejrzenia.

2. O każdym przypadku nieuczciwych lub nieprawidłowych warunków sprzedaży na aukcji lub istotnego naruszenia zasad, o których mowa w art. 54 ust. 1 lit. b rozporządzenia 1031/2010, spółka prowadząca platformę aukcyjną informuje Komisję niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 24 godzin od powzięcia informacji o wystąpieniu zdarzenia. Informacja zawiera szczegółowy opis takiego przypadku wraz ze wskazaniem działań, jakie spółka podjęła lub zamierza podjąć w związku z jego wystąpieniem.

3. W przypadku gdy spółka prowadząca rynek regulowany prowadzi platformę aukcyjną, na której jest prowadzona sprzedaż pięciodniowych kontraktów terminowych typu future, przepisy § 13 ust. 6-12 stosuje się odpowiednio.

4. W przypadku gdy spółka prowadząca rynek regulowany prowadzi platformę aukcyjną, na której jest prowadzona sprzedaż dwudniowych kontraktów na rynku kasowym, spółka opracowuje i wdraża procedurę przeciwdziałania i ujawniania przypadków manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010.

5. Procedura, o której mowa w ust. 4, określa sposób postępowania spółki prowadzącej platformę aukcyjną w celu przeciwdziałania manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010, oraz w celu ujawniania przypadków manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010, dostosowane do rozmiaru i rodzaju działalności prowadzonej przez tę spółkę, jak również do jej wewnętrznej struktury organizacyjnej.

6. Procedura, o której mowa w ust. 4, określa w szczególności:

    1) sposoby monitorowania czynności wykonywanych przez podmioty uprawnione do bezpośredniego składania ofert w celu niezwłocznej identyfikacji przypadków uzasadniających podejrzenie manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010;

    2) zasady i tryb postępowania w przypadku identyfikacji zdarzeń mogących uzasadniać podejrzenie wystąpienia manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010;

    3) zasady i tryb przekazywania Komisji informacji o przypadku uzasadnionego podejrzenia manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010;

    4) sposób ewidencjonowania zdarzeń mogących uzasadniać podejrzenie wystąpienia manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010, oraz przepływu informacji o uzasadnionym podejrzeniu manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010;

    5) zasady przeprowadzania wstępnych i regularnych szkoleń pracowników spółki prowadzącej platformę aukcyjną odpowiedzialnych za monitorowanie i identyfikację, o których mowa w pkt 1, w zakresie manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010.

7. Spółka prowadząca platformę aukcyjną ocenia adekwatność i skuteczność procedury, o której mowa w ust. 4, oraz wykonanie obowiązków, o których mowa w ust. 8 i 9, w każdym przypadku gdy jest to niezbędne w celu prawidłowego wykonywania obowiązków w zakresie przeciwdziałania i ujawniania przypadków manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010, nie rzadziej jednak niż raz do roku.

8. Spółka prowadząca platformę aukcyjną jest obowiązana posiadać odpowiednie rozwiązania w zakresie struktury organizacyjnej oraz liczby pracowników zapewniające skuteczne przeciwdziałanie i ujawnianie przypadków manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010.

9. Spółka prowadząca platformę aukcyjną zapewnia przeprowadzenie wstępnych i regularnych szkoleń pracowników spółki prowadzącej platformę aukcyjną odpowiedzialnych za monitorowanie i identyfikację, o których mowa w ust. 6 pkt 1, w zakresie manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010.

10. Spółka prowadząca platformę aukcyjną jest obowiązana opracować, wdrożyć i stosować odpowiednie rozwiązania techniczne w celu przeciwdziałania i ujawniania przypadków manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010, lub wykorzystania informacji wewnętrznej, o której mowa w art. 37 lit. a rozporządzenia 1031/2010, w związku ze składanymi ofertami i transakcjami zawieranymi na platformie aukcyjnej. W szczególności, w tym zakresie, spółka prowadząca platformę aukcyjną jest obowiązana do:

    1) opracowania, wdrożenia i stosowania rozwiązań informatycznych służących minimalizowaniu ryzyka wystąpienia manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010, lub wykorzystania informacji wewnętrznej, o której mowa w art. 37 lit. a rozporządzenia 1031/2010;

    2) monitorowania:

      a) ofert składanych z wykorzystaniem systemów informatycznych spółki prowadzącej platformę aukcyjną, w tym również modyfikacji tych ofert,

      b) ofert, które zostały zablokowane albo anulowane, oraz

      c) transakcji zawartych w wyniku złożonych ofert;

    3) opracowania, wdrożenia i stosowania odpowiednich rozwiązań informatycznych w celu identyfikowania przypadków uzasadniających podejrzenie wystąpienia manipulacji na rynku, o której mowa w art. 37 lit. b rozporządzenia 1031/2010, lub wykorzystania informacji wewnętrznej, o której mowa w art. 37 lit. a rozporządzenia 1031/2010;

    4) dokonywania regularnej weryfikacji prawidłowości i skuteczności funkcjonowania rozwiązań informatycznych.

 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60