Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14.10.2008 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska
o przepisie
art./§
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
Uwaga od redakcji:
Rozporządzenie utraciło moc z dniem 1.01.2016 r.
______________________
*) Uwaga od redakcji:
Stawki obowiązujące na rok 2010 podane zostały
w obwieszczeniu Ministra Środowiska z dnia 18.08.2009 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2010 (M. P. z 2009 r. nr 57, poz. 780).
Tabela A
Jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza
| | |
| | |
| Akrylonitryl (aerozol) | |
| Aldehydy alifatyczne i ich pochodne | |
| Aldehydy pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne | |
| Alkohole alifatyczne i ich pochodne | |
| Alkohole pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne | |
| Aminy i ich pochodne | |
| Amoniak | |
| Arsen 1) | |
| Azbest | |
| Benzen | |
| Benzo/a/piren | |
| Bizmut 1) | |
| Cer 1) | |
| Chlorek winylu (w fazie gazowej) | |
| Chlorowcopochodne węglowodorów: CFC-11, CFC-12, CFC-13, CFC-111, CFC-112, CFC-113, CFC-114, CFC-115, CFC-211, CFC-212, CFC-213, CFC-214, CFC-215, CFC-216, CFC-217 | |
| Chlorowcopochodne węglowodorów: związki typu HCFC | |
| Chrom 1) | |
| Cyna 1) | |
| Cynk 1) | |
| Tetrachlorek węgla | |
| Dwusiarczek węgla | |
| Dwutlenek siarki | |
| Dwutlenek węgla (stawka w zł/Mg) | |
| Etery i ich pochodne | |
| Halony: 1211, 1301, 2402 | |
| Halony 2) | |
| Heksafluorek siarki | |
| Kadm 1) | |
| Ketony i ich pochodne | |
| Kobalt 1) | |
| Kwasy nieorganiczne, ich sole i bezwodniki | |
| Kwasy organiczne, ich związki i pochodne 2) | |
| Mangan 1) | |
| Metan (stawka w zł/Mg) | |
| Molibden 1) | |
| Nikiel 1) | |
| Oleje (mgła olejowa) | |
| Ołów 1) | |
| Organiczne pochodne związków siarki | |
| Perfluorowęglowodory | |
| Pierwiastki metaliczne i ich związki 3) | |
| Pierwiastki niemetaliczne | |
| Podtlenek azotu (stawka w zł/Mg) | |
| Polichlorodibenzo-p-dioksyny i polichlorodibenzofurany - ilość po przeliczeniu wskaźnikiem toksyczności 4) | |
| Polichlorowane bifenyle | |
| Pyły cementowo-wapiennicze i materiałów ogniotrwałych | |
| Pyły krzemowe (powyżej 30% wolnej krzemionki) | |
| Pyły nawozów sztucznych | |
| Pyły polimerów | |
| Pyły środków powierzchniowo czynnych | |
| Pyły węgla brunatnego | |
| Pyły węglowo-grafitowe, sadza | |
| Pyły ze spalania paliw | |
| Pyły pozostałe | |
| Rtęć 1) | |
| Sole niemetali 2) | |
| Substancje organiczne 5) | |
| Tlenek węgla | |
| Tlenki azotu (w przeliczeniu na NO2) | |
| Tlenki niemetali 2) | |
| 1,1,1-trójchloroetan | |
| Węglowodory alifatyczne i ich pochodne 2) | |
| Węglowodory pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne 2) | |
| Wodorofluorowęglowodory | |
| Związki azowe, azoksy, nitrowe i nitrozowe | |
| Związki heterocykliczne | |
| Związki izocykliczne | |
Objaśnienia:
1) Związki w przeliczeniu na masę pierwiastka.
2) Z wyjątkiem wymienionych w innych pozycjach.
3) Z wyjątkiem wymienionych w innych pozycjach, w przeliczeniu na masę pierwiastka metalicznego występującego w związku.
4) Współczynniki toksyczności dla określania sumarycznej ilości polichlorodibenzo-p-dioksyn i polichlorodibenzofuranów:
1) 2,3,7,8-tetrachlorodibenzodioksyna - 1;
2) 1,2,3,7,8-pentachlorodibenzodioksyna - 0,5;
3) 1,2,3,4,7,8-heksachlorodibenzodioksyna - 0,1;
4) 1,2,3,7,8,9-heksachlorodibenzodioksyna - 0,1;
5) 1,2,3,6,7,8-heksachlorodibenzodioksyna - 0,1;
6) 1,2,3,4,6,7,8-heptachlorodibenzodioksyna - 0,01;
7) Oktachlorodibenzodioksyna - 0,001;
8) 2,3,7,8-tetrachlorodibenzofuran - 0,1;
9) 2,3,4,7,8-pentachlorodibenzofuran - 0,5;
10) 1,2,3,7,8-pentachlorodibenzofuran - 0,05;
11) 1,2,3,4,7,8-heksachlorodibenzofuran - 0,1;
12) 1,2,3,7,8,9-heksachlorodibenzofuran - 0,1;
13) 1,2,3,6,7,8-heksachlorodibenzofuran - 0,1;
14) 2,3,4,6,7,8-heksachlorodibenzofuran - 0,1;
15) 1,2,3,4,6,7,8-heptachlorodibenzofuran - 0,01;
16) 1,2,3,4,7,8,9-heptachlorodibenzofuran - 0,01;
17) Oktachlorodibenzofuran - 0,001.
5) Substancje organiczne w postaci gazów i par, w tym lotne związki organiczne, w przeliczeniu na całkowity węgiel organiczny oznaczany metodą ciągłej detekcji płomieniowo-jonizacyjnej; stawka opłaty dotyczy instalacji spalania i współspalania odpadów oraz instalacji, w których stosowane są rozpuszczalniki organiczne, objętych standardami emisyjnymi.
Uwaga:
W przypadku braku możliwości ustalenia rodzaju i ilości gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza:
1) powstających przy przeładunku benzyn silnikowych,
2) z kotłów o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW opalanych węglem kamiennym, koksem, drewnem, olejem lub paliwem gazowym, dla których nie jest wymagane pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenie zintegrowane,
3) z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych,
4) z chowu lub hodowli drobiu
- jednostkowe stawki opłaty określają odpowiednio tabele B-E.
Tabela B
Jednostkowe stawki opłaty za gazy wprowadzane do powietrza powstające przy przeładunku benzyn silnikowych1)
| | |
| | |
| Napełnianie zbiorników z dachem stałym | |
| Opróżnianie zbiorników z dachem pływającym | |
| Napełnianie zbiorników podziemnych | |
| Napełnianie zbiorników naziemnych w kontenerowych stacjach paliw | |
| Napełnianie cystern kolejowych | |
| Napełnianie cystern samochodowych | |
| Napełnianie zbiorników pojazdów | |
Objaśnienia:
1) Do ustalenia opłaty za gazy wprowadzane do powietrza z przeładunku benzyn silnikowych, w przypadku zastosowania rozwiązań technicznych o udokumentowanej skuteczności redukcji η (%), stosuje się współczynnik (100 - η)/100. Łączna stawka opłaty za gazy wprowadzane do powietrza obejmujące: węglowodory alifatyczne, pierścieniowe i aromatyczne, wymienione w tabeli A, obliczona według jednostkowych stawek w niej określonych.
2) Jednostka benzyny silnikowej - 1 Mg.
Tabela C
Jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z kotłów o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW opalanych węglem kamiennym, koksem, drewnem, olejem lub paliwem gazowym, dla których nie jest wymagane pozwolenie na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza albo pozwolenie zintegrowane1)
| | | |
| | | |
| Kotły opalane węglem kamiennym | ||
| Kocioł z rusztem mechanicznym, z urządzeniem odpylającym | | |
| | ||
| Kocioł z rusztem mechanicznym, bez urządzenia odpylającego | | |
| Kocioł z rusztem stałym, z ciągiem naturalnym | | |
| Kocioł z rusztem stałym, z ciągiem sztucznym, z urządzeniem odpylającym | | |
| Kocioł z rusztem stałym, z ciągiem sztucznym, bez urządzenia odpylającego | | |
| Kotły opalane koksem | ||
| Kocioł z rusztem stałym, z ciągiem naturalnym | | |
| Kocioł z rusztem stałym, z ciągiem sztucznym, z urządzeniem odpylającym | | |
| Kocioł z rusztem stałym, z ciągiem sztucznym, bez urządzenia odpylającego | | |
| Kotły opalane drewnem | | |
| Kotły opalane olejem | ||
| Olej lekki (zawartość siarki nie większa niż 0,5%) | | |
| Olej opałowy (zawartość siarki nie większa niż 1%) | | |
| Olej opałowy (zawartość siarki od 1% do 1,5%) | | |
| Olej napędowy | | |
| Kotły opalane paliwem gazowym | ||
| Gaz ziemny wysokometanowy | | |
| | ||
| Gaz ziemny zaazotowany | | |
| | ||
| Gaz płynny propan-butan | | |
Objaśnienia:
1) Łączna stawka opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza obejmujące: benzo/a/piren, dwutlenek siarki, dwutlenek węgla, pyły ze spalania paliw, sadzę, tlenki azotu i tlenek węgla, wymienione w tabeli A, obliczona według jednostkowych stawek w niej określonych.
2) Jednostka spalonego paliwa - 1 Mg lub 106 m3.
Tabela D
Jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z procesów spalania paliw w silnikach spalinowych1)
| | | |||||
| | | | nego gazu ziemnego CNG4) (silniki fab- rycznie przysto- sowane do zasilania gazem) | nego gazu ziemnego CNG4) (silniki przebu- dowane) | wego ON | |
| | | | | | | |
| Silniki w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia 31.12.1992 r. | | | | | | |
| Silniki w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.01.1993 r. - 31.12.1996 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 17) | | | | | | |
| Silniki w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.01.1997 r. - 31.12.2000 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 27) | | | | | | |
| Silniki w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.01.2001 r. - 31.12.2005 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 37) | | | | | | |
| Silniki w samochodach osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31.12.2005 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 47) | | | | | | |
| Silniki w samochodach osobowych z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 57) | | | | | | |
| Silniki w samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia 30.09.1993 r. | | | | | | |
| Silniki w samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.10.1993 r. - 30.06.1997 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 17) | | | | | | |
| Silniki w samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.07.1997 r. - 30.06.2001 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 27) | | | | | | |
| Silniki w samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 30.07.2001 r. - 30.06.2006 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 37) | | | | | | |
| Silniki w samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30.06.2006 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 47) | | | | | | |
| Silniki w samochodach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 57) | | | | | | |
| Silniki w pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg, z wyjątkiem autobusów, zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia 30.09.1993 r. | | | | | | |
| Silniki w autobusach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia 30.09.1993 r. | | | | | | |
| Silniki w pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.10.1993 r. - 30.09.1996 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 17) | | | | | | |
| Silniki w pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.10.1996 r. - 30.09.2001 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 27) | | | | | | |
| Silniki w pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.10.2001 r. - 30.09.2006 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 37) | | | | | | |
| Silniki w pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.10.2006 r. - 30.09.2009 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 47) | | | | | | |
| Silniki w pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 57) | | | | | | |
| Silniki w ciągnikach rolniczych zarejestrowanych po raz pierwszy do dnia 30.06.2001 r. | | | | | | |
| Silniki w ciągnikach rolniczych zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.07.2001 r. - 31.12.2003 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu I8) | | | | | | |
| Silniki w ciągnikach rolniczych zarejestrowanych po raz pierwszy w okresie 01.01.2004 r. - 31.12.2007 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu II8) | | | | | | |
| Silniki w ciągnikach rolniczych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 01.01.2008 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu IIIA8) | | | | | | |
| Silniki w pojazdach wolnobieżnych, maszynach i urządzeniach wyprodukowanych do 1999 r. | | | | | | |
| Silniki w pojazdach wolnobieżnych, maszynach i urządzeniach wyprodukowanych w latach 2000 - 2003 lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu I8) | | | | | | |
| Silniki w pojazdach wolnobieżnych, maszynach i urządzeniach wyprodukowanych w latach 2004 - 2008 lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu II8) | | | | | | |
| Silniki w pojazdach wolnobieżnych, maszynach i urządzeniach z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu IIIA8) | | | | | | |
| Silniki w pojazdach szynowych wyprodukowanych do 2007 r. | | | | | | |
| Silniki w pojazdach szynowych wyprodukowanych po 2007 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu IIIA8) | | | | | | |
| Silniki w jednostkach pływających żeglugi śródlądowej wyprodukowanych do 2007 r. | | | | | | |
| Silniki w jednostkach pływających żeglugi śródlądowej wyprodukowanych po 2007 r. lub z dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań etapu IIIA8) | | | | | | |
| Silniki w innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg i w motorowerach | | | | | | |
Objaśnienia:
1) Łączna stawka opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza obejmujące: dwutlenek siarki, dwutlenek węgla, metan, ołów, podtlenek azotu, pyły i sadzę, tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory alifatyczne i ich pochodne, węglowodory pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne, wymienione w tabeli A, obliczona według jednostkowych stawek w niej określonych.
2) Jednostka spalonego paliwa - 1 Mg.
3) Dotyczy także benzyn silnikowych z zawartością bioetanolu (BE) do 10% masy. W przypadku stosowania benzyny o wyższej zawartości biokomponentów lub biopaliw stanowiących samoistne paliwo, w silnikach fabrycznie przystosowanych do zasilania biopaliwami, stawkę jednostkową oblicza się na podstawie wzoru:
stawka jednostkowa dla biopaliwa = stawka jednostkowa (BS) x [1 - 0,072 x (y - 10) /100], w którym:
y - oznacza zawartość biokomponentu w mieszaninie podawaną w% masy,
stawka jednostkowa (BS) - oznacza stawkę dla benzyny silnikowej w zł.
4) Dotyczy także biometanu.
5) Dotyczy estrów metylowych kwasów tłuszczowych. W przypadku stosowania mieszaniny estrów z olejem napędowym stawkę jednostkową oblicza się na podstawie wzoru:
stawka jednostkowa dla mieszaniny = stawka jednostkowa (ON) - x x [stawka jednostkowa (ON) - stawka jednostkowa (BD)]/100,
w którym:
x - oznacza procentową zawartość biodiesla w mieszaninie podawaną w% masy,
stawka jednostkowa (ON) - oznacza stawkę dla oleju napędowego w zł,
stawka jednostkowa (BD) - oznacza stawkę dla biodiesla w zł.
6) Dla pozycji oznaczonych "-" oraz dla przypadków nieuwzględnionych w tabeli D, wysokość opłaty należy ustalić na zasadach ogólnych z wykorzystaniem tabeli A. Oznacza to, że należy określić wielkość emisji poszczególnych zanieczyszczeń emitowanych przez silnik pojazdu (dwutlenek siarki, dwutlenek węgla, metan, ołów, podtlenek azotu, pyły i sadza, tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory alifatyczne i ich pochodne, węglowodory pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne) na podstawie własnych ustaleń podmiotu (w szczególności: pomiarów, informacji producenta silnika lub innych danych technicznych lub technologicznych). Później należy pomnożyć ilość każdego z zanieczyszczeń przez odpowiednią stawkę jednostkową dla danego zanieczyszczenia określoną w tabeli A, a następnie należy zsumować otrzymane wyniki, uzyskując kwotę całej opłaty.
7) Dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań EURO 1, 2, 3, 4 lub 5 jest wyciąg ze świadectwa homologacji lub odpowiadający mu dokument wystawiony przez producenta bądź upoważnionego przedstawiciela producenta, potwierdzający homologację pojazdu czy też silnika pojazdu w zakresie emisji zanieczyszczeń zawartych w spalinach, zgodnie z wymaganiami określonymi dla:
1) samochodów osobowych i samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 Mg innych niż osobowe w serii 01 lub późniejszej poprawek do Regulaminu 83 EKG ONZ albo równoważnych dyrektywach Unii Europejskiej, o których mowa w przepisach o homologacji pojazdów, 2) pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 Mg w serii 02 (poziom wymagań A) lub późniejszej poprawek do Regulaminu 49 EKG ONZ albo równoważnych dyrektywach Unii Europejskiej, o których mowa w przepisach o homologacji pojazdów. |
Tabela E
Jednostkowe stawki opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza z chowu lub hodowli drobiu1)
| | | |
| | | |
| Stada reprodukcyjne | ||
| System bezklatkowy, ściółkowy
| kury nieśne | |
kury mięsne | | ||
| System bezklatkowy, ściółkowy, z mechanicznym podsuszaniem odchodów | kury nieśne | |
kury mięsne | | ||
| Kury nieśne | ||
| System klatkowy, z otwartym zbiornikiem na odchody | zbiornik nienapowietrzany | |
zbiornik napowietrzany | | ||
| System klatkowy, z zamkniętym zbiornikiem na odchody, z podsuszaniem odchodów | | |
| System klatkowy, z taśmowym usuwaniem odchodów | | |
| System bezklatkowy, ściółkowy | | |
| System bezklatkowy, ściółkowy, z mechanicznym podsuszaniem odchodów | | |
| Brojlery kurze | ||
| System bezklatkowy, ściółkowy | | |
| System bezklatkowy, ściółkowy, z mechanicznym podsuszaniem odchodów | | |
| System klatkowy, z mechanicznym podsuszaniem odchodów | | |
| Kurczęta (odchowanie) | ||
| System bezklatkowy, ściółkowy | | |
| System bezklatkowy, ściółkowy, z mechanicznym podsuszaniem odchodów | | |
| System klatkowy, z mechanicznym podsuszaniem odchodów | | |
| Indyki System bezklatkowy, ściółkowy | | |
| Perlice System bezklatkowy, ściółkowy | | |
| Gęsi, kaczki System bezklatkowy, ściółkowy | |
Objaśnienia:
1) Łączna stawka opłaty za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza obejmujące: amoniak, pył, siarkowodór (występujący pod pozycją "Kwasy nieorganiczne, ich sole i bezwodniki"), wymienione w tabeli A, obliczona według jednostkowych stawek w niej określonych.
2) Stanowisko odpowiada miejscu przeznaczonemu dla jednej sztuki drobiu w pomieszczeniu inwentarskim; jednostkowa stawka dotyczy faktycznej obsady ptaków i faktycznego czasu utrzymywania drobiu.
Uwaga:
Opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza oblicza się według wzoru:
O = q x k x t x 10-4,
w którym:
O - oznacza opłatę za gazy lub pyły wprowadzone do powietrza z chowu lub hodowli drobiu,
q - oznacza jednostkową stawkę opłaty określoną w tabeli E,
k - oznacza liczbę stanowisk w budynku inwentarskim faktycznie wykorzystaną w procesie produkcyjnym,
t - oznacza faktyczny czas utrzymywania drobiu wyrażony jako procentowa część roku,
10-4 - oznacza mnożnik uwzględniający to, że jednostkowa stawka opłaty określona w tabeli E odniesiona jest do 100 stanowisk dla drobiu, a czas utrzymywania drobiu wyrażony jest jako procentowa część roku.