Facebook

Kliknij ten link, aby przejść do panelu logowania.
Teraz do wszystkich płatnych Serwisów internetowych
Wydawnictwa Podatkowego GOFIN loguj się w jednym
miejscu.


Po zalogowaniu znajdziesz menu z linkiem do swojego
konta abonenta i dodatkowych opcji.

Jak szukać?»

30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Ujednolicone przepisy prawne - www.przepisy.gofin.pl
Aktualnie jesteś: Ujednolicone przepisy prawne (strona główna) » Inne » Działalność gospodarcza »  Ustawa z dnia 29.08.1997 r. o usługach hotelarskich ...

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. o usługach turystycznych*)

 Dz. U. z 2014 r. poz. 196
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2016 r. poz. 187
 Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2019 r. poz. 238
 zmieniony przez
zmiany w:
 zmieniony przez
zmiany w:
 Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
 zmieniony przez
zmiany w:
Wyświetl wersje poprzedzające
 Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Istniejące wersje czasowe rozdziału 3
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Rozdział 3

 Ochrona klienta

Istniejące wersje czasowe art. 11
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 11. W zakresie nieuregulowanym ustawą do umów z klientami zawieranych przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego oraz inne przepisy dotyczące ochrony konsumenta.

Istniejące wersje czasowe art. 11a
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 11a. 1. Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:

    1) działaniem lub zaniechaniem klienta;

    2) działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo

    3) siłą wyższą.

2. Wyłączenie odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, w przypadkach wymienionych w ust. 1, nie zwalnia organizatora turystyki od obowiązku udzielenia w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy poszkodowanemu klientowi.

Istniejące wersje czasowe art. 11b
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 11b. 1. Nie można w drodze umowy wyłączyć lub ograniczyć odpowiedzialności określonej w art. 11a, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną klientowi wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy o świadczenie usług turystycznych może być ograniczona tylko wówczas, gdy określa to umowa międzynarodowa, której stroną jest Rzeczpospolita Polska.

3. Organizatorzy turystyki w umowach z klientami mogą ograniczyć odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług w czasie imprezy turystycznej do dwukrotności ceny imprezy turystycznej względem każdego klienta.

4. Ograniczenie, o którym mowa w ust. 3, nie może dotyczyć szkód na osobie.

Istniejące wersje czasowe art. 12
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 12. 1. Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny, który proponuje klientom imprezy turystyczne lub usługi turystyczne, udostępniając im odpowiednie informacje pisemne, a w szczególności broszury, foldery, katalogi, jest obowiązany wskazać w tych materiałach w sposób dokładny i zrozumiały:

    1) cenę imprezy turystycznej lub usługi turystycznej albo sposób jej ustalenia;

    2) miejsce pobytu lub trasę imprezy;

    3) rodzaj, klasę, kategorię lub charakterystykę środka transportu;

    4) położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu;

    5) ilość i rodzaj posiłków;

    6) program zwiedzania i atrakcji turystycznych;

    7) kwotę lub procentowy udział zaliczki w cenie imprezy turystycznej lub usługi turystycznej oraz termin zapłaty całej ceny;

    8) termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń;

    9) podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy;

    10) ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej.

1a. Informacje, o których mowa w ust. 1, nie mogą wprowadzać klienta w błąd.

2. Jeżeli umowa zawarta z klientem nie zawiera odmiennych postanowień, to odpowiednie wskazania zawarte w informacjach pisemnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-8, stają się elementem umowy.

Istniejące wersje czasowe art. 13
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 13. 1. Organizator turystyki lub pośrednik turystyczny jest obowiązany podać klientowi, przed zawarciem umowy:

    1) ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych, w szczególności o terminach oczekiwania na wydanie paszportu i wizy oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej;

    2) informację o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej oraz o zakresie ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

2. Organizator turystyki jest obowiązany poinformować klienta o szczególnych zagrożeniach życia i zdrowia na odwiedzanych obszarach oraz o możliwości ubezpieczenia z tym związanego. Dotyczy to także zagrożeń powstałych po zawarciu umowy.

3. Organizator turystyki jest obowiązany we właściwym czasie, przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, podać klientom:

    1) nazwisko lub nazwę lokalnego przedstawiciela organizatora turystyki (lub innej instytucji), do którego klient może zwracać się w razie trudności, a także jego adres i numer telefonu;

    2) w odniesieniu do imprez turystycznych dla dzieci - informację o możliwości bezpośredniego kontaktu z dzieckiem lub osobą odpowiedzialną w miejscu pobytu dziecka;

    3) planowany czas przejazdu, miejsca i czas trwania postojów;

    4) szczegółowe informacje dotyczące połączeń komunikacyjnych oraz miejsca, jakie klient będzie zajmował w środku transportu, w szczególności kabiny na statku lub przedziału sypialnego w pociągu.

3a. Informacje, o których mowa w ust. 1-3, powinny być podane klientowi na piśmie.

4. Udzielenie informacji, o których mowa w ust. 1-3, nie zwalnia organizatora turystyki od obowiązku opieki nad turystami.

Istniejące wersje czasowe art. 14
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2016.11.26
zmieniony przez
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 14. 1. Umowa o świadczenie usług turystycznych polegających na organizowaniu imprez turystycznych wymaga formy pisemnej.

2. Umowa powinna określać:

    1) organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 4 ust. 1, oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała;

    2) miejsce pobytu lub trasę wycieczki;

    3) czas trwania imprezy turystycznej;

    4) program imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług, w tym:

      a) rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu,

      b) położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów niezaliczanych do rodzajów i kategorii,

      c) ilość i rodzaj posiłków,

      d) program zwiedzania i inne usługi wliczone w cenę imprezy turystycznej;

    5) cenę imprezy turystycznej, wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są one zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny zgodnie z art. 17;

    5a) wysokość składki do Funduszu, jeżeli dotyczy;

    6) sposób zapłaty;

    7) rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela;

    7a) termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeżeli realizacja usług jest uzależniona od liczby zgłoszeń;

    7b) termin zawiadomienia o przeniesieniu uprawnień i przejęciu obowiązków, o którym mowa w art. 16 ust. 2;

    8) sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora turystyki lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji;

    9) wymagania specjalne, o których klient powiadomił organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego i na które strony umowy wyraziły zgodę;

    10) podstawy prawne umowy i konsekwencje prawne wynikające z umowy.

2a. Osoba, która zawarła z klientem umowę o świadczenie usług turystycznych, jest obowiązana niezwłocznie dostarczyć klientowi jeden egzemplarz tej umowy.

3. Organizatorzy turystyki, organizujący imprezy turystyczne za granicą, mają obowiązek zawarcia na rzecz osób uczestniczących w tych imprezach umów ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

4. Organizator turystyki i pośrednik turystyczny wydają klientowi wpłacającemu należność z tytułu zawartej umowy lub zaliczkę przekraczającą 10% tej sumy pisemne potwierdzenie posiadania zabezpieczeń finansowych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, wraz ze wskazaniem sposobu ubiegania się o wypłatę środków z tych zabezpieczeń w przypadkach określonych ustawą.

5. Organizator, który przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony, z przyczyn od niego niezależnych, zmienić istotne warunki umowy z klientem, z zastrzeżeniem art. 17, powinien niezwłocznie o tym powiadomić klienta. W takiej sytuacji klient powinien niezwłocznie poinformować organizatora, czy:

    1) przyjmuje proponowaną zmianę umowy albo

    2) odstępuje od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.

6. Jeżeli klient, zgodnie z ust. 5, odstępuje od umowy lub jeżeli organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od klienta, klient ma prawo, według swojego wyboru:

    1) uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie;

    2) żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.

7. W wypadkach określonych w ust. 6 klient może dochodzić odszkodowania za niewykonanie umowy, chyba że odwołanie imprezy turystycznej nastąpiło z powodu:

    1) zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie, a organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie;

    2) siły wyższej. 

Istniejące wersje czasowe art. 15
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 15. (uchylony)

Istniejące wersje czasowe art. 16
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 16. 1. Klient może bez zgody organizatora turystyki przenieść na osobę spełniającą warunki udziału w imprezie turystycznej wszystkie przysługujące mu z tytułu umowy o świadczenie usług turystycznych uprawnienia, jeżeli jednocześnie osoba ta przejmuje wszystkie wynikające z tej umowy obowiązki.

2. Przeniesienie uprawnień i przejęcie obowiązków, o którym mowa w ust. 1, jest skuteczne wobec organizatora turystyki, jeżeli klient zawiadomi go o tym przed rozpoczęciem imprezy turystycznej w terminie określonym w umowie.

3. Za nieuiszczoną część ceny imprezy turystycznej oraz koszty poniesione przez organizatora turystyki w wyniku zmiany uczestnika imprezy turystycznej klient i osoba przejmująca jego uprawnienia odpowiadają solidarnie.

Istniejące wersje czasowe art. 16a
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 16a. 1. Organizator turystyki, który w czasie trwania danej imprezy turystycznej nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, stanowiących istotną część programu tej imprezy, jest obowiązany, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami, wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze. Jeżeli jakość świadczenia zastępczego jest niższa od jakości usługi określonej w programie imprezy turystycznej, klient może żądać odpowiedniego obniżenia ceny imprezy.

2. Jeżeli wykonanie świadczeń zastępczych, o których mowa w ust. 1, jest niemożliwe albo klient z uzasadnionych powodów nie wyraził na nie zgody i odstąpił od umowy, organizator turystyki jest obowiązany, bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami z tego tytułu, zapewnić mu powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy turystycznej lub do innego uzgodnionego miejsca w warunkach nie gorszych niż określone w umowie.

3. W razie odstąpienia od umowy, o którym mowa w ust. 2, organizator turystyki nie może żądać od klienta żadnych dodatkowych świadczeń z tego tytułu, w szczególności zapłaty kary umownej. Klient może żądać naprawienia szkody wynikłej z niewykonania umowy.

4. W razie niemożności wykonania świadczenia zastępczego, o której mowa w ust. 2, klient może żądać naprawienia szkody wynikłej z niewykonania umowy, chyba że niemożność wykonania świadczenia zastępczego jest spowodowana wyłącznie:

    1) działaniami lub zaniechaniami osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu świadczenia zastępczego, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo

    2) siłą wyższą.

Istniejące wersje czasowe art. 16b
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 16b. 1. Jeżeli w trakcie imprezy turystycznej klient stwierdza wadliwe wykonywanie umowy, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki, w sposób odpowiedni dla rodzaju usługi.

2. Umowa powinna jednoznacznie określać obowiązek klienta w zakresie, o którym mowa w ust. 1.

3. Niezależnie od zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, klient może złożyć organizatorowi turystyki reklamację zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia zakończenia imprezy.

4. W wypadku odmowy uwzględnienia reklamacji organizator turystyki jest obowiązany szczegółowo uzasadnić na piśmie przyczyny odmowy.

5. Jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się na piśmie do reklamacji, złożonej zgodnie z ust. 3, w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w razie reklamacji złożonej w trakcie trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.

Istniejące wersje czasowe art. 16c
2016.01.01
dodany przez
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 16c. 1. Klient może wnieść skargę do marszałka województwa na niewłaściwe wykonywanie przez organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego obowiązków określonych w art. 9, art. 10 ust. 2-5, art. 14 ust. 3 i 4 oraz art. 15 rozporządzenia nr 181/2011.

2. Do skargi klient dołącza dokumenty potwierdzające naruszenie przepisów rozporządzenia nr 181/2011, o ile takie dokumenty posiada.

3. W przypadku wniesienia skargi, o której mowa w ust. 1, marszałek województwa, w drodze decyzji administracyjnej, stwierdza:

    1) brak naruszenia przepisów rozporządzenia nr 181/2011 albo

    2) naruszenie przepisów rozporządzenia nr 181/2011, określając jego zakres.

Istniejące wersje czasowe art. 17
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 17. 1. Cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, chyba że umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny, a organizator turystyki udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:

    1) wzrostu kosztów transportu;

    2) wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych;

    3) wzrostu kursów walut.

2. W okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.

Istniejące wersje czasowe art. 18
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 18. (uchylony)

Istniejące wersje czasowe art. 19
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 19. 1. Postanowienia umów zawieranych przez organizatorów turystyki z klientami mniej korzystne dla klientów niż postanowienia niniejszej ustawy są nieważne.

2. W miejsce postanowień umowy mniej korzystnych dla klienta obowiązują przepisy ustawy.

Istniejące wersje czasowe art. 19a
2014.01.10 Tekst jednolity
Dz. U. z 2014 r. poz. 196
2016.02.16 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2016 r. poz. 187
2017.08.18 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2017 r. poz. 1553
2018.07.01
uchylony przez
2019.02.07 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2019 r. poz. 238
2020.12.10 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2020 r. poz. 2211
2023.09.21 Tekst jednolity
ujednolicony przez
Dz. U. z 2023 r. poz. 1944
Pokaż wszystkie w jednym oknie

Art. 19a. Przedsiębiorca występujący wobec klientów jako agent turystyczny, który:

    1) w umowach zawieranych z klientami nie wskazuje jednoznacznie właściwego organizatora turystyki, którego reprezentuje, lub

    2) zawiera umowy o organizowanie imprez turystycznych na rzecz przedsiębiorcy zagranicznego nieposiadającego siedziby na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej, który nie prowadzi w tym zakresie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności gospodarczej w formie oddziału, lub

    3) działa bez ważnej umowy agencyjnej lub przekracza jej zakres

- odpowiada wobec klienta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych tak jak organizator turystyki.

 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60