Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7.08.2008 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, informacji o nieudzieleniu takiej pomocy oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych
o przepisie
art./§
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
Uwaga od redakcji:
Zmiany, które wchodzą w życie w wybranej wersji czasowej - zaznaczono kolorem
Na podstawie art. 35 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. nr 59, poz. 404 oraz z 2008 r. nr 93, poz. 585) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) zakres sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej, zwanej dalej "pomocą", o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, zwanej dalej "ustawą";
2) zakres informacji o nieudzieleniu pomocy, o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy;
3) zakres sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 34 ust. 1 ustawy;
4) okresy sprawozdawcze;
5) terminy składania sprawozdań i informacji, o których mowa w pkt 1-3, w tym terminy składania niektórych zaktualizowanych sprawozdań;
6) wzory formularzy sprawozdań;
7) wzór formularza informacji, o której mowa w pkt 2.
§ 2. 1. W sprawozdaniach o udzielonej pomocy podaje się następujące informacje:
1) nazwę podmiotu udzielającego pomocy;
2) numer identyfikacji podatkowej podmiotu udzielającego pomocy (NIP);
3) kategorię podmiotu udzielającego pomocy;
4) adres siedziby podmiotu udzielającego pomocy;
5) (uchylony)
6) podstawę prawną udzielonej pomocy;
7) oznaczenie programu pomocowego w przypadku pomocy udzielanej w ramach programu pomocowego lub oznaczenie pomocy indywidualnej w przypadku, gdy udzielona została pomoc indywidualna;
8) dzień udzielenia pomocy;
9) imię i nazwisko albo nazwę beneficjenta pomocy;
10) formę prawną beneficjenta pomocy;
11) wielkość beneficjenta pomocy;
12) numer identyfikacji podatkowej beneficjenta pomocy (NIP);
13) identyfikator terytorialny gminy, na obszarze której beneficjent pomocy ma siedzibę lub miejsce zamieszkania;
14) klasę rodzaju działalności, określoną zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. nr 251, poz. 1885 oraz z 2009 r. nr 59, poz. 489), w związku z którą beneficjent pomocy otrzymał pomoc;
15) wartość nominalną pomocy;
16) wartość pomocy wyrażoną ekwiwalentem dotacji brutto;
17) formę pomocy;
18) przeznaczenie pomocy;
19) źródło pochodzenia pomocy;
20) dzień realizacji płatności lub dzień zwrotu części pomocy;
21) wartość płatności lub wartość zwróconej części pomocy.
1a. (uchylony)
1b. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 20 i 21, podaje się wyłącznie w przypadku, gdy pomoc jest udzielana w formie dotacji, refundacji lub rekompensaty na podstawie ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. nr 16, poz. 94, z późn. zm.), ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1138) lub ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. nr 5, poz. 13 i nr 228, poz. 1368).
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, sporządza się na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3. 1. W przypadku pomocy na realizację dużego projektu inwestycyjnego w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy, udzielonej w ramach programu pomocowego, niepodlegającej obowiązkowi notyfikacji, oprócz sprawozdania, o którym mowa w § 2 ust. 1, podmiot udzielający pomocy przekazuje sprawozdanie zawierające następujące informacje:
1) imię i nazwisko albo nazwę beneficjenta pomocy;
2) wielkość beneficjenta pomocy;
3) oznaczenie programu pomocowego;
4) nazwę podmiotu udzielającego pomocy;
5) adres siedziby, adres e-mail, numery telefonu i faksu podmiotu udzielającego pomocy;
6) formę pomocy;
7) rodzaj projektu;
8) krótki opis projektu;
9) kwotę zdyskontowanych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą;
10) wartość pomocy wyrażoną ekwiwalentem dotacji brutto;
11) intensywność pomocy;
12) warunki, od których uzależniona jest wypłata pomocy, jeżeli zostały określone;
13) planowany termin rozpoczęcia i zakończenia projektu;
14) dzień udzielenia pomocy;
15) symbol podregionu (NTS 3), w którym realizuje się inwestycje;
16) status pomocy regionalnej;
17) podstawową maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej na obszarze, na którym realizuje się inwestycje;
18) symbol gminy (NTS 5), w której realizuje się inwestycje;
19) klasę rodzaju działalności, określoną zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), w związku z którą beneficjent pomocy otrzymał pomoc.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, sporządza się na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 3a. 1. W przypadku udzielonej w ramach programu pomocowego pomocy na projekty badawczo-rozwojowe, której wartość przekracza równowartość 3 mln euro, oprócz sprawozdania, o którym mowa w § 2 ust. 1, podmiot udzielający pomocy przekazuje sprawozdanie zawierające następujące informacje:
1) imię i nazwisko albo nazwę beneficjenta pomocy;
2) wielkość beneficjenta pomocy;
3) oznaczenie programu pomocowego;
4) nazwę podmiotu udzielającego pomocy;
5) adres siedziby, adres e-mail, numery telefonu i faksu podmiotu udzielającego pomocy;
6) formę pomocy;
7) rodzaj projektu;
8) krótki opis projektu;
9) kwotę zdyskontowanych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą;
10) wartość pomocy wyrażoną ekwiwalentem dotacji brutto;
11) intensywność pomocy;
12) warunki, od których uzależniona jest wypłata pomocy, jeżeli zostały określone;
13) planowany termin rozpoczęcia i zakończenia projektu;
14) dzień udzielenia pomocy;
15) dzień złożenia przez beneficjenta pomocy wniosku o udzielenie pomocy.
2. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, sporządza się na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 2a do rozporządzenia.
§ 4. 1. W informacji, o której mowa w § 1 pkt 2, podaje się: nazwę, siedzibę, numer identyfikacji podatkowej (NIP) i kategorię podmiotu uprawnionego do udzielania pomocy oraz wskazanie roku kalendarzowego, za który sporządza się informację.
2. Informację, o której mowa w ust. 1, sporządza się na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 5. 1. W sprawozdaniach, o których mowa w § 1 pkt 3, podaje się następujące informacje:
1) nazwę organu właściwego do poboru należności;
2) numer identyfikacji podatkowej organu właściwego do poboru należności (NIP);
3) nazwę i identyfikator terytorialny województwa, na którego obszar rozciąga się właściwość terytorialna organu właściwego do poboru należności;
4) wskazanie roku kalendarzowego, za który sporządza się sprawozdanie;
5) rodzaje i wartość zaległości przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych wraz z odsetkami za zwłokę, z wyłączeniem zaległych należności, w stosunku do których organ uprawniony podjął decyzję o odroczeniu płatności lub rozłożeniu jej na raty.
2. Sprawozdania, o których mowa w § 1 pkt 3, sporządza się na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 6. 1. (uchylony)
2. Podmiot udzielający pomocy sporządza i przekazuje sprawozdania, o których mowa w § 2 ust. 1, o pomocy udzielonej w danym dniu, w terminie 7 dni od dnia udzielenia pomocy.
3. Organ właściwy do poboru należności sporządza sprawozdania, o których mowa w § 1 pkt 3, według stanu na koniec roku kalendarzowego i przekazuje je w terminie 60 dni od dnia zakończenia roku kalendarzowego.
4. (uchylony)
§ 7. Podmiot udzielający pomocy sporządza i przekazuje sprawozdania, o których mowa w § 3 i 3a, w terminie 14 dni od dnia udzielenia pomocy.
§ 8. Podmiot, który nie udzielił żadnej pomocy w danym roku kalendarzowym, sporządza informację o nieudzieleniu pomocy, o której mowa w § 1 pkt 2, za dany rok kalendarzowy i przekazuje ją w terminie 30 dni od dnia zakończenia roku kalendarzowego.
§ 8a. 1. W przypadku zmiany wartości udzielonej pomocy lub wartości zrealizowanych płatności wykazanych w sprawozdaniu, o którym mowa w § 2 ust. 1, podmiot udzielający pomocy sporządza i przekazuje zaktualizowane sprawozdanie, tylko w zakresie wskazywanej zmiany, w terminie 7 dni od dnia uzyskania informacji o zmianie.
2. (uchylony)
3. W przypadku gdy zmiana wartości udzielonej pomocy wynika ze zmiany:
1) harmonogramu realizacji płatności - podmiot udzielający pomocy przekazuje zaktualizowane sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni od dnia realizacji ostatniej płatności;
2) harmonogramu spłaty rat - podmiot udzielający pomocy przekazuje zaktualizowane sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 7 dni od dnia dokonania spłaty ostatniej raty.
4. (uchylony)
5. Podmiot udzielający pomocy, który po upływie terminu przekazania sprawozdania, o którym mowa w § 6, uzyskał informację o udzielonej pomocy, o której mowa w art. 6 ust. 2 ustawy, sporządza i przekazuje sprawozdanie, o którym mowa w § 2 ust. 1, bezzwłocznie.
6. W przypadku gdy zmiana dotyczy wartości udzielonej pomocy de minimis, obowiązek określony w ust. 1 dotyczy pomocy udzielonej w tym samym roku, w którym podmiot udzielający pomocy uzyskał informację o zmianie, lub w ciągu 2 poprzedzających go lat.
§ 9. W zakresie sprawozdań, o których mowa w § 2, rozporządzenie stosuje się po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za trzeci kwartał 2008 r.
§ 10. Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz sprawozdań o zaległych należnościach przedsiębiorców z tytułu świadczeń na rzecz sektora finansów publicznych (Dz. U. nr 133, poz. 923).
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.*)
___________________
*) Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 22.08.2008 r.