Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8.04.2009 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
o przepisie
art./§
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
Uwaga od redakcji:
Rozporządzenie utraciło moc z dniem 10.08.2014 r.
Na podstawie art. 76i ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór wniosku i wykaz dokumentów składanych przez osoby ubiegające się o wydanie certyfikatu księgowego;
2) wzór certyfikatu księgowego oraz sposób postępowania przy wydawaniu duplikatów certyfikatów księgowych w przypadku ich utraty, w tym wzór wniosku o wydanie duplikatu, a także wysokość opłaty za wydanie duplikatu;
3) wykaz dokumentów składanych przez osoby ubiegające się o zakwalifikowanie do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje osób ubiegających się o certyfikat księgowy, zwanego dalej "egzaminem";
4) wysokość wynagrodzeń przewodniczącego, członków i sekretarza Komisji Egzaminacyjnej, zwanej dalej "Komisją";
5) wysokość i sposób wnoszenia opłaty egzaminacyjnej oraz tryb dokonywania zwrotu opłaty;
6) szczegółowe zadania organizatora egzaminu, Komisji, przewodniczącego Komisji, sekretarza Komisji oraz regulamin działania Komisji;
7) sposób organizowania i regulamin przeprowadzenia egzaminu, szczegółowy zakres tematyczny egzaminu oraz wzór zaświadczenia, potwierdzającego zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym oraz sposób postępowania przy wydawaniu duplikatów zaświadczenia w przypadku jego utraty;
8) wykaz dokumentów będących podstawą do dokonania zmian danych w wykazie osób, które uzyskały certyfikat księgowy.
§ 2. 1. Osoby ubiegające się o wydanie certyfikatu księgowego, o których mowa w art. 76b ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, zwanej dalej "ustawą", składają do ministra właściwego do spraw finansów publicznych wniosek o wydanie certyfikatu księgowego zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się:
1) informację z Krajowego Rejestru Karnego, opatrzoną datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed złożeniem wniosku, o niekaralności za przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony w rozdziale 9 ustawy;
2) dokumenty potwierdzające posiadanie praktyki w księgowości;
3) dokumenty, w tym dyplom lub świadectwo, potwierdzające posiadane wykształcenie;
4) zaświadczenie potwierdzające zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym, w przypadku osób, o których mowa w art. 76b ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy.
3. Kopie dokumentów, o których mowa w ust. 2, muszą być urzędowo poświadczone.
§ 3. 1. Wzór certyfikatu księgowego stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2. Wzór wniosku o wydanie duplikatu certyfikatu księgowego stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Warunkiem wydania duplikatu certyfikatu księgowego jest wniesienie opłaty w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
4. Duplikat certyfikatu księgowego wystawia się według wzoru obowiązującego w okresie wystawienia oryginału certyfikatu księgowego. Na duplikacie umieszcza się nad tekstem wyraz "DUPLIKAT", pod tekstem wyrazy "oryginał podpisał" z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska osoby, która podpisała oryginał, datę wydania duplikatu, pieczęć urzędową.
§ 4. Osoby ubiegające się o zakwalifikowanie do egzaminu do wniosku, o którym mowa w art. 76f ust. 1 ustawy, zawierającego następujące dane: numer PESEL (a w przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego - numer i rodzaj dokumentu potwierdzającego tożsamość), imiona i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania oraz adres do korespondencji powinny dołączyć:
1) oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystaniu z pełni praw publicznych;
2) oświadczenie o niekaralności za przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony w rozdziale 9 ustawy.
§ 5. 1. Przewodniczącemu Komisji za udział w wykonaniu zadań, o których mowa w art. 76c ust. 2 ustawy, przysługuje za poszczególny egzamin wynagrodzenie w wysokości dwuipółkrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
2. Członkom i sekretarzowi Komisji za udział w wykonaniu zadań, o których mowa w art. 76c ust. 2 ustawy, przysługuje za poszczególny egzamin wynagrodzenie w wysokości dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.
§ 6. 1. Osoba ubiegająca się o zakwalifikowanie do egzaminu uiszcza opłatę egzaminacyjną w wysokości 40% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, na rachunek bankowy wskazany przez organizatora egzaminu.
2. W przypadku, o którym mowa w art. 76f ust. 6 ustawy, organizator egzaminu dokonuje zwrotu opłaty egzaminacyjnej w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o zwrot opłaty egzaminacyjnej.
§ 7. Szczegółowe zadania organizatora egzaminu, Komisji, przewodniczącego Komisji, sekretarza Komisji oraz regulamin działania Komisji określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§ 8. Sposób organizowania i regulamin przeprowadzania egzaminu określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§ 9. Szczegółowy zakres tematyczny egzaminu określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§ 10. 1. Wzór zaświadczenia potwierdzającego zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
2. W przypadku utraty oryginału zaświadczenia Komisja, na wniosek osoby, która zdała egzamin z wynikiem pozytywnym, wydaje duplikat.
3. Duplikat zaświadczenia potwierdzającego zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym wystawia się według wzoru obowiązującego w okresie wystawienia oryginału zaświadczenia. Na duplikacie umieszcza się nad tekstem wyraz "DUPLIKAT", pod tekstem wyrazy "oryginał podpisał", z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska osoby, która podpisała oryginał, i datę wydania duplikatu.
§ 11. Osoba, o której mowa w art. 76g ust. 3 ustawy, ubiegająca się o dokonanie zmiany danych w wykazie osób, które uzyskały certyfikat księgowy, składa do ministra właściwego do spraw finansów publicznych:
1) wniosek zawierający następujące dane: numer PESEL (a w przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego - numer i rodzaj dokumentu potwierdzającego tożsamość), imiona i nazwisko, numer certyfikatu księgowego;
2) oryginał lub kopię poświadczoną urzędowo dokumentu potwierdzającego konieczność dokonania zmiany danych w wykazie osób, które uzyskały certyfikat księgowy.
§ 12. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.*)
______________
*) Niniejsze rozporządzenie poprzedzone było rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18.07.2002 r. w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz. U. nr 120, poz. 1022, z 2003 r. nr 210, poz. 2044 oraz z 2006 r. nr 122, poz. 846), które utraciło moc z dniem 1.01.2009 r. na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 18.03.2008 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. nr 63, poz. 393 i nr 223, poz. 1466).
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 21.04.2009 r.