Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.06.2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej
Dz. U. z 2007 r. nr 14, poz. 88
Dz. U. z 2008 r. nr 16, poz. 100
|
o przepisie
art./§
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
Uwaga od redakcji:
Rozporządzenie utraciło moc z dniem 8.02.2010 r.
§ 1. 1. Sprawozdanie sporządzają jednostki sektora finansów publicznych (podsektora rządowego i samorządowego).
2. Jednostka sektora finansów publicznych sporządza sprawozdanie z wydatków poniesionych z krajowych środków publicznych będących w dyspozycji jednostki na realizację celu (projektu, działania, zadania) - wyszczególnionego w kolumnie 2 sprawozdania, którego wzór stanowi załącznik nr 28 do rozporządzenia.
3. Krajowe środki publiczne będące w dyspozycji jednostki to: środki budżetowe, środki własne, dotacje, pożyczki, kredyty i inne (np. środki uzyskane z emisji papierów wartościowych, przychody z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostki samorządu terytorialnego, darowizny, środki zgromadzone na wyodrębnionych rachunkach itp.).
4. Do krajowych środków publicznych nie zalicza się środków pochodzących z Unii Europejskiej (takich jak np.: środki funduszy przedakcesyjnych - PHARE, ISPA i SAPARD, środki funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Inicjatyw Wspólnotowych, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środki poakcesyjne - Transition Facility, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego).
§ 2. 1. W sprawozdaniu w kolumnie 2 "Klasyfikacja wydatków strukturalnych" podane są obszary tematyczne (np. I. BADANIA i ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY (B+RT), INNOWACJE I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, II. SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE, III. TRANSPORT itp.) oraz kody z tematami priorytetowymi (np. 01 Działalność B+RT prowadzona w ośrodkach badawczych, 16 Kolej, 23 Drogi regionalne, lokalne itp.) Klasyfikacji kategorii interwencji funduszy, określające wydatki strukturalne.
2. Wydatki strukturalne - to wydatki poniesione w związku z realizacją celu (projektu, działania, zadania) - określonego i opisanego w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. nr 209, poz. 1511).
3. Do obliczenia wydatków strukturalnych jednostka powinna przyjąć wydatki faktycznie poniesione w okresie sprawozdawczym, udokumentowane opłaconą fakturą lub innym równoważnym dokumentem księgowym. Nie uwzględnia się wszelkiego rodzaju kar, grzywien, odsetek od zaległości oraz wydatków, które mogą zostać odzyskane (zwrócone jednostce zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami prawnymi), np. podatek od towarów i usług (VAT).
4. W przypadku realizacji zadań finansowanych z udziałem środków UE jednostka nie wykazuje wydatków, które podlegają refundacji ze środków UE, niezależnie od tego, kiedy refundacja nastąpi. Powinna natomiast wykazać wydatki poniesione w części stanowiącej wkład publiczny krajowy (współfinansowanie krajowe).
5. W celu wyeliminowania wielokrotnego liczenia tych samych wydatków przez różne jednostki należy sporządzić sprawozdanie skonsolidowane, tj. bez uwzględnienia przepływów środków finansowych:
1) wewnętrznych (w ramach jednostki i podległych jej jednostek organizacyjnych oraz nadzorowanych);
2) wewnątrzsektorowych (pomiędzy jednostkami sektora).
Dla przykładu:
1) przekazanie środków finansowych na realizację zadania jednostce organizacyjnej lub nadzorowanej jest przepływem środków finansowych wewnątrz jednostki, a nie wydatkiem związanym z realizacją zadania. Wydatek z tych środków wykaże w sprawozdaniu jednostkowym jednostka organizacyjna, która realizuje zadanie;
2) przekazanie środków finansowych na zadanie realizowane przez inną jednostkę sektora jest przepływem środków finansowych pomiędzy jednostkami sektora finansów publicznych. Wydatek ten powinien być wykazany wyłącznie przez jednostkę, która realizowała dane zadanie.
6. W przypadku przekazania środków finansowych przez jednostkę sektora finansów publicznych na zadanie realizowane przez jednostkę niezaliczoną do sektora, przepływ środków jest wydatkiem jednostki przekazującej środki, który należy wykazać w sprawozdaniu.
7. Jednostka, przy której utworzone są: jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, jak również fundusze celowe nieposiadające osobowości prawnej, sporządza sprawozdanie łączne/zbiorcze, tj. obejmujące wydatki jednostki i wydatki poniesione przez wyżej wymienione podmioty.
§ 3. W celu wyodrębnienia wydatków strukturalnych z wydatków poniesionych w danym okresie sprawozdawczym jednostka powinna prowadzić dodatkową ewidencję wydatków strukturalnych - stosownie do przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. nr 142, poz. 1020) i w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. nr 116, poz. 783). Prowadzenie tej ewidencji umożliwi ustalenie wysokości wydatków poniesionych na cele strukturalne.
§ 4. Wydatki państwowych funduszy celowych posiadających osobowość prawną (np. Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych) wykazują zarządy państwowych funduszy celowych, bez przepływów wewnątrzsektorowych, tj. do innych jednostek sektora finansów publicznych.
§ 5. Wydatki ze środków Funduszu Pracy wykazuje w sprawozdaniu dysponent środków, bez uwzględnienia przepływów wewnątrzsektorowych. Środki Funduszu Pracy przekazane przez dysponenta na wyodrębniony rachunek bankowy samorządu województwa i powiatu na finansowanie zadań realizowanych przez ich jednostki organizacyjne (WUP, PUP) wykazują jednostki samorządu terytorialnego na podstawie sprawozdań ww. jednostek, wydatkujących te środki.
§ 6. 1. Zasady kwalifikowania wydatków określają:
1) rozporządzenie Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działanie współfinansowane z funduszy strukturalnych, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 (Dz. Urz. WE L 72 z 11.03.2004; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 14, t. 2, str. 3);
2) rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. Urz. WE L 371 z 27.12.2006). 2. Przepisy ust. 1 mają zastosowanie tylko do wydatków ponoszonych na zadania realizowane w ramach projektów finansowanych z udziałem środków funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności, nie dotyczą pozostałych wydatków, ponoszonych na zadania realizowane wyłącznie ze środków krajowych.
§ 7. Jednostki organizacyjne jednostek sektora finansów publicznych oraz jednostki przez nie nadzorowane sporządzają sprawozdania Rb-WS, które przekazują w terminie do dnia 31 marca po upływie okresu sprawozdawczego właściwej jednostce, która sporządzi sprawozdanie łączne/zbiorcze.
§ 8. Sprawozdanie Rb-WS powinno być sporządzone na obowiązującym formularzu, zamieszczonym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl) w zakładce: Finanse Publiczne -> Budżet państwa -> Klasyfikacja wydatków strukturalnych, którego wzór stanowi załącznik nr 28 do rozporządzenia.
§ 9. Jednostki obowiązane do sporządzenia sprawozdania (łącznego/zbiorczego) przekazują sprawozdanie do Ministerstwa Finansów - Departamentu Finansowania Regionów i Rolnictwa w formie dokumentu i formie elektronicznej na adres podany na stronie internetowej, o której mowa w § 8 - w terminie do dnia 30 kwietnia po upływie okresu sprawozdawczego.