Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16.01.2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej
o przepisie
art./§
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
§ 1. 1. Jednostka sporządza sprawozdanie z wydatków strukturalnych poniesionych z krajowych środków publicznych. W sprawozdaniu tym nie uwzględnia się wydatków związanych z realizacją projektów w ramach perspektywy finansowej 2014-2020.
2. Wydatki strukturalne - to krajowe wydatki publiczne poniesione w obszarach interwencji funduszy strukturalnych w związku z realizacją operacji i celów (np. projektu, działania, zadania), określonych i opisanych w rozporządzeniu Ministra Finansów wydanym na podstawie art. 39 ust. 4 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.
3. Do wydatków strukturalnych zalicza się wydatki stanowiące wkład publiczny krajowy na realizację projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych tj. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności, jak i wydatki poniesione na realizację projektów finansowanych wyłącznie ze źródeł krajowych odpowiadających obszarom i kodom kategorii interwencji funduszy strukturalnych.
4. Krajowe środki publiczne będące w dyspozycji jednostki to: środki budżetowe, środki własne, dotacje, pożyczki, kredyty i inne (np. środki uzyskane z emisji papierów wartościowych, przychody z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostki samorządu terytorialnego, darowizny, środki zgromadzone na wyodrębnionych rachunkach itp.).
§ 2. 1. Sprawozdanie Rb-WSa i Rb-WSb dzieli wydatki wg obszarów tematycznych (np. I. BADANIA i ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY (B+RT), INNOWACJE I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ, II. SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE, III. TRANSPORT itp.) oraz kodów z tematami priorytetowymi (np. 01 Działalność B+RT prowadzona w ośrodkach badawczych, 16 Kolej, 23 Drogi regionalne, lokalne itp.) klasyfikacji kategorii interwencji funduszy, określających wydatki strukturalne.
2. Do obliczenia wydatków strukturalnych jednostka powinna przyjąć wydatki faktycznie poniesione w okresie sprawozdawczym, udokumentowane opłaconą fakturą lub innym równoważnym dokumentem księgowym. Nie uwzględnia się wszelkiego rodzaju kar, grzywien, odsetek od zaległości oraz wydatków, które mogą zostać odzyskane (zwrócone jednostce zgodnie z obowiązującymi uregulowaniami prawnymi), np. podatku od towarów i usług (VAT).
3. W przypadku realizacji zadań finansowanych z udziałem środków z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności jednostka nie wykazuje wydatków, które podlegają refundacji, niezależnie od tego, kiedy refundacja nastąpi. Powinna natomiast wykazać wydatki poniesione w części stanowiącej wkład publiczny krajowy (współfinansowanie krajowe).
4. W celu wyeliminowania wielokrotnego liczenia tych samych wydatków przez różne jednostki należy sporządzić sprawozdanie skonsolidowane, tj. bez uwzględnienia przepływów środków finansowych:
1) wewnętrznych (w ramach jednostki i podległych jej jednostek organizacyjnych oraz nadzorowanych);
2) wewnątrzsektorowych (pomiędzy jednostkami sektora finansów publicznych).
Dla przykładu:
1) przekazanie krajowych środków publicznych na realizację zadania jednostce organizacyjnej lub nadzorowanej jest przepływem środków finansowych wewnątrz jednostki, a nie wydatkiem związanym z realizacją zadania. Wydatek z tych środków wykaże w sprawozdaniu jednostkowym jednostka organizacyjna, która realizuje zadanie;
2) przekazanie krajowych środków publicznych na zadanie realizowane przez inną jednostkę sektora jest przepływem środków finansowych pomiędzy jednostkami sektora finansów publicznych. Wydatek ten powinien być wykazany wyłącznie przez jednostkę, która realizowała dane zadanie.
5. W przypadku przekazania krajowych środków publicznych przez jednostkę zaliczaną do sektora finansów publicznych na zadanie realizowane w obszarach interwencji funduszy strukturalnych przez jednostkę niezaliczoną do sektora finansów publicznych, przepływ środków jest wydatkiem jednostki przekazującej środki, który należy wykazać w sprawozdaniu, z zastrzeżeniem ust 6.
6. Jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, które przekazują środki na realizację zadań finansowanych z udziałem środków z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, wykazują krajowy wkład publiczny przekazany na zadania realizowane przez ostatecznych beneficjentów, niezaliczanych do sektora finansów publicznych, oraz własne wydatki strukturalne.
7. Jednostka sporządza sprawozdanie skonsolidowane łączne/zbiorcze obejmujące wydatki własne jednostki i wydatki poniesione przez jednostki organizacyjne i nadzorowane oraz przez jednostki obsługujące wykazane w sporządzonych przez nie sprawozdaniach jednostkowych.
8. Jednocześnie jednostka podaje na końcu formularza sprawozdania w polu pt. "Liczba sprawozdań jednostkowych objętych sprawozdaniem łącznym/zbiorczym" - liczbę sprawozdań jednostkowych ujętych w sprawozdaniu.
§ 3. W celu wyodrębnienia wydatków strukturalnych z wydatków poniesionych w danym okresie sprawozdawczym jednostka powinna prowadzić dodatkową ewidencję wydatków strukturalnych, stosownie do przepisów zawartych w przepisach wydanych na postawie art. 17 i art. 40 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych. Prowadzenie tej ewidencji umożliwi ustalenie wysokości wydatków poniesionych na cele strukturalne.
§ 4. 1. Sprawozdanie Rb-WSa sporządzają jednostki wymienione w § 4 pkt 5 rozporządzenia.
2. Sprawozdanie Rb-WSa sporządza się w arkuszu kalkulacyjnym i przekazuje na elektroniczną skrzynkę podawczą odbiorcy; wzór formularza, stanowiącego załącznik nr 31 do rozporządzenia, znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3. Jednostki organizacyjne i nadzorowane przez jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostki obsługujące przekazują w terminie do dnia 31 marca po upływie okresu sprawozdawczego sprawozdanie jednostkowe Rb-WSa właściwej jednostce, która sporządzi sprawozdanie skonsolidowane zbiorcze.
4. Jednostki zobowiązane do sporządzania sprawozdania skonsolidowanego zbiorczego przekazują sprawozdanie na elektroniczną skrzynkę podawczą Ministerstwa Finansów w terminie do dnia 30 kwietnia po upływie okresu sprawozdawczego.
5. W tytule wiadomości z przesłanym sprawozdaniem należy umieścić treść odpowiadającą symbolowi terytorialnemu nadanemu jednostce przez Główny Urząd Statystyczny zgodnie z podanym poniżej wzorem:
RbWSa_rrrr_JST_kw_kms_kg, gdzie:
rrrr - oznacza pełny rok, za który przesłano sprawozdanie,
kw - kod właściwy dla województwa,
kms - kod właściwy dla miasta na prawach powiatu lub starostwa powiatowego,
kg - kod właściwy dla gminy (bez oznaczenia typu jednostki)
Przykłady:
1) Urzędy Marszałkowskie - np. RbWSa_2015_JST_14 (Urząd Marszałkowski woj. mazowieckiego),
2) Miasta na prawach powiatu - np. RbWSa_2015_JST_14_65 (Miasto Warszawa),
3) Starostwa powiatowe - np. RbWSa_2015_JST_14_32 (Powiat warszawski zachodni),
4) Gminy - np. RbWSa_2015_JST_14_32_06 (Ożarów Mazowiecki).
§ 5. 1. Sprawozdanie Rb-WSb sporządzają jednostki wymienione w § 4 pkt 6 rozporządzenia.
2. Sprawozdanie Rb-WSb sporządza się w układzie regionalnym, poprzez wpisanie w polu część/województwo numeru części zgodnie z klasyfikacją budżetową oraz numeru województwa zgodnie z symbolami terytorialnymi Głównego Urzędu Statystycznego. Wydatki jednostek organizacyjnych, jednostek powołanych i nadzorowanych oraz środki finansowe przekazane do jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych na realizację zadań zgodnych z obszarami interwencji funduszy strukturalnych, należy ująć w sprawozdaniu skonsolidowanym łącznym z symbolem województwa jednostki, która ostatecznie realizuje wydatek.
3. Dysponenci części budżetowych wpisują w pierwszej kolumnie nr części zgodny z klasyfikacją budżetową.
4. Jeżeli wydatki były realizowane tylko w niektórych województwach, należy wypełnić pozostałe wiersze cyfrą "0".
5. Sprawozdanie Rb-WSb sporządza się w arkuszu kalkulacyjnym i przekazuje na elektroniczną skrzynkę podawczą odbiorcy; wzór formularza, stanowiącego załącznik nr 32 do rozporządzenia, znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
6. Jednostki organizacyjne jednostek sektora finansów publicznych oraz jednostki przez nie nadzorowane przekazują sprawozdanie jednostkowe Rb-WSb właściwej jednostce do dnia 31 marca po upływie roku sprawozdawczego. Dysponent środków budżetu państwa drugiego stopnia przekazuje dysponentowi części budżetowej sprawozdanie skonsolidowane łączne w terminie do 15 kwietnia po upływie okresu sprawozdawczego. Dysponent części budżetowej przekazuje na elektroniczną skrzynkę podawczą Ministerstwa Finansów sprawozdanie skonsolidowane łączne w układzie wojewódzkim (regionalnym) do dnia 30 kwietnia po upływie roku sprawozdawczego.
7. W tytule wiadomości z przesyłanymi sprawozdaniami należy umieścić różną treść w zależności od rodzaju jednostki:
1) Resort: RbWSb_rrrr_res_nr części (np. Ministerstwo Finansów wpisze w tytule: RbWSb_2015_res_19)
2) Województwo RbWSb_rrrr_woj_nr województwa (np. województwo mazowieckie wpisze w tytule: RbWSb_2015_woj_14)
3) SKO: RbWSb_rrrr_sko_nr sko (np. SKO w Warszawie wpisze w tytule: RbWSb_2015_sko_01)
§ 6. 1. W przypadku konieczności złożenia korekty jednostka wpisuje na sprawozdaniu pod tabelą teleadresową słowo "korekta nr ... z dnia ..." drukowanymi literami.
2. Korekty sprawozdań skonsolidowanych zbiorczych i łącznych sporządza się w obowiązującym dla danego roku wzorze sprawozdania i przekazuje się na elektroniczną skrzynkę podawczą Ministerstwa Finansów do dnia 30 kwietnia, po upływie roku, w którym dokonano korekty.