Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19
Rekomendacje Komitetu Standardów Rachunkowości
o przepisie
art./§
pełną treść
widoczną część
powiązane
powiązane
I. Wstęp
1. Trwająca wciąż pandemia COVID-19 (dalej: "COVID-19") bezsprzecznie wywiera znaczący wpływ na wszystkie dziedziny życia społecznego i gospodarczego. Jej skutki to m.in.: czasowy zakaz prowadzenia niektórych działalności, bądź prowadzenie ich w nowym reżimie sanitarnym, zakłócenia w ciągłości produkcji i w łańcuchu dostaw, czasowe ograniczenia w dostępności pracowników z przyczyn zdrowotnych i opieki nad dziećmi, spadek popytu na wiele dóbr i usług. Jednostki z różnych branż, a szczególnie takich jak: gastronomiczna, turystyczna, przewozowa, sportowa, budowlana, hotelarska czy rozrywkowa, od początku pandemii stają w obliczu istotnego spadku bądź nawet utraty przychodów, a co za tym idzie zysków i płynnych środków, konieczności redukcji płac oraz zatrudnienia.
2. W wyniku COVID-19 i związanego z tym pogorszenia się sytuacji w jednostce i jej otoczeniu gospodarczym, zmniejszenia przychodów i przepływów pieniężnych, kluczową sprawą staje się ocena zdolności jednostki do kontynuowania działalności w najbliższym czasie, a zatem do zaciągania i spłacania na czas zobowiązań, oraz realności stanów i wartości posiadanych zasobów. Wymaga to analizy (rozpoznania) na czas i oceny sytuacji, w jakiej znalazła się jednostka oraz ryzyka i niepewności, którym musi sprostać, podejmując działania minimalizujące ich skutki.
3. Mając świadomość wyjątkowości sytuacji i złożoności warunków, w jakich będą sporządzane sprawozdania finansowe niektórych jednostek za rok obrotowy 2020, Komitet Standardów Rachunkowości, opracował rekomendacje, które - mamy nadzieję - okażą się pomocne przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2020 rok.
4. Adresatem rekomendacji są osoby odpowiedzialne za sporządzenie sprawozdania finansowego tj. kierownicy jednostek, osoby, którym powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (księgowi jednostek, właściciele i pracownicy biur rachunkowych), pracownicy służb finansowo-księgowych, a także interesariusze, którzy oczekują rzetelnej i jasnej informacji o sytuacji finansowej i majątkowej oraz wyniku finansowym jednostek.
5. Celem rekomendacji jest wsparcie osób odpowiedzialnych za rachunkowość przy podejmowaniu działań i decyzji odnośnie uwzględnienia skutków COVID-19 w księgach rachunkowych, sprawozdaniu finansowym za rok 2020, a także w szd, jeśli takowe jednostka będzie sporządzała.
6. Jednostki, które nie są zobowiązane do sporządzania szd lub też na mocy art. 49 ust 4 oraz art. 49 ust 5 ustawy nie sporządzają tego sprawozdania, zechcą rozważyć skorzystanie z niniejszych rekomendacji, o ile uznają, że informacja o wpływie COVID-19 na ich działalność jest pożądana i zawrzeć ją w sprawozdaniu finansowym w dodatkowych informacjach i objaśnieniach.
7. Przygotowanie rekomendacji poprzedziło badanie ankietowe (w okresie 19-26 października 2020 r.), którego celem było uzyskanie informacji od jednostek o obszarach wymagających szczególnej uwagi w związku z wpływem COVID-19 na sytuację jednostki i jej sprawozdanie finansowe za rok obrotowy rozpoczęty w 2020 r.
Wyniki ankiety potwierdziły, że w związku z COVID-19, zastosowania nietypowych rozwiązań mogą wymagać następujące kwestie: zasadność przyjęcia założenia kontynuacji działalności przy sporządzaniu sprawozdania finansowego (w warunkach nieznanych ryzyk i istotnej niepewności co do przyszłości) z uwzględnieniem zdarzeń po dniu bilansowym; inwentaryzacja drogą spisu z natury w czasie pandemii; ujęcie w księgach rachunkowych, prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniu finansowym wsparcia uzyskanego w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej; oraz dodatkowych kosztów działalności operacyjnej spowodowanych COVID-19; odpowiedzialne stosowanie zasady ostrożnej wyceny aktywów i zobowiązań, w tym aktualizacja szacunków i wyceny aktywów; w tym produktów z uwagi na niewykorzystane na skutek COVID-19 zdolności produkcyjne.
Wymienionym zagadnieniom poświęcono kolejne rozdziały rekomendacji.